Hurtigruten ansetter 179 nye sjøfolk
Hurtigruten ansetter flere sjøfolk i Norge når skipet MS «Otto Sverdrup» nå blir det niende skipet i rederiets flåte, men advarer regjeringen om at dette ikke er en selvfølge i framtida. Hurtigruten mener norske selskap må styrkes i møte med de utenlandske cruisegigantene.
Hybridskipet MS «Otto Sverdrup» seiler nå langs norskekysten fra Hamburg på sin første seiling med 179 nye norske maritime arbeidsplasser om bord og 12 nye maritime lærlingeplasser.
Det skjer i forbindelse med at skipet skifter operatør fra HX (tidligere Hurtigruten Expeditions) til Hurtigruten i Norge, og skipet er flagget inn til det ordinære, norske skipsregisteret.
Dermed er alle ansatte om bord underlagt den norske arbeidsmiljøloven og norske tariffavtaler, skriver Hurtigruten i en pressemelding.
- Hvis vi vil unngå at gigantiske cruiseskip seiler inn til norske fjorder og byer uten å legge igjen noe særlig lokalt, må det stilles strengere krav til lokale arbeidsplasser og lokale ringvirkninger. Det gjennomfører vi nå i praksis ved å flagge MS «Otto Sverdrup» «hjem», sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten.
Ber om strengere krav
Hurtigruten, LO og sjømannsorganisasjonene har sammen jobbet for en lov som krever norske lønns- og arbeidsvilkår for utenlandske cruiseskip. En ny lov om arbeidsvilkår i norsk farvann har lenge vært til vurdering hos regjeringen. Nå etterlyser Hurtigruten fortgang i prosessen.
- Høringsforslaget fra regjeringen har store hull som i praksis vill forverre konkurransesituasjonen for Hurtigruten og våre norske sjøfolk, mens de store utenlandske aktørene kan fortsette tilnærmet som før. Vi håper det kommer på plass strengere regler raskt som gagner den maritime næringen i Norge, og at vi og andre kan oppbemanne med enda flere norske arbeidsplasser, sier Felin.
Hurtigruten mener strengere regler vil styrke rekrutteringen av norske sjøfolk og øke verdiskapning på land langs kysten.
- Det vil også gjøre at reiselivsbedrifter på land bedre kan konkurrere med de store utenlandske cruiseskipene, der de fleste ansatte om bord har helt andre tariffer enn norske arbeidstakere på både sjø og land. Reiselivsnæringen er Norges femte største eksportnæring. Dette må ytterligere styrkes ved å gjøre norsk reiselivsnæring mer lønnsom og skape verdiene her i Norge, ikke hos utenlandske aktører sier Felin.