Norsk verft skal bygge nye ferger for Norled
Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.
Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene, Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder, etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent, skriver Norled i en pressemelding.
- Innbyggerne og næringslivet i Nordland er avhengige av gode transportmuligheter og vi gleder oss til å få de nye ferjene i drift. Vi ser frem til samarbeidet med Norled om å få på plass nye og miljøvennlige ferjer, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.
De nye ferjene er designet spesielt for sambandet og for å gi passasjerene og mannskapet en god reiseopplevelse når de seiler tilnærmet lydløst over havet, skriver de.
- Vi gleder oss til videre samarbeid med Nordland fylkeskommune. Og setter stor pris på at de fremmet utslippsfrie løsninger i sitt anbud. Norled har lang og god erfaring med elektriske ferjer og vi gleder oss til å seile elektrisk også i Nordland, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.
Tre elektriske søsterskip
De tre nybyggene som skal inn på sambandet vil alle ha kapasitet til 60 personbiler og 250 passasjerer inkludert mannskap. Dette skal sikre god kapasitet på sambandene, går det fram i pressemeldingen.
Batterikapasiteten for hver av fergene er omtrent 8000kWh, og blir dermed de fergene med størst batterikapasitet i Norge.
- Norled har en ambisiøs bærekraftstrategi med klart mål om å redusere utslipp i vår ferje- og hurtigbåtflåte frem mot 2040. Dette innebærer at vi satser på lav- og nullutslippsfartøy. Stokkvågen-Lovund-Træna anbudet var derfor et anbud vi er svært glade for å vinne, forklarer Heidi Wolden
Havyard skal bygge ferjene
Norled har inngått en intensjonsavtale med verftet Havyard for byggingen av tre av batteriferjene og har også en opsjon på et fjerde fartøy. LMG Marine har designet båtene som blir identiske.
- Det er veldig stas å få kunne meddele en slik nyhet til våre ansatte nå rett før jul. Avtalen gir oss en glimrende start for vår satsing på nybygg. I tillegg vil det gi oss en langsiktighet som er svært viktig. Vi setter stor pris på den prosessen vi har fått vært en del av sammen med både Norled og LMG, og gleder oss til samarbeidet, sier Silje Smådal, salgssjef i Havyard Leirvik.
Les også:
-
Tersan og Tersan Havyard starter stålkutting for Norges største batteriferger
Tersan Shipyard kunngjør den offisielle oppstarten av stålkutting for fire batteridrevne ferger, bestilt av Norled. Dette er et prosjekt for både Tersan Shipyard og Tersan Havyard, da de to verftene samarbeider om sitt første prosjekt.
-
Singapore-aktør etablerer grønt kompetansesenter i Bergen
Seatrium, det maritime industrikonsernet i Singapore, gir bergensselskapene Sevan, Aragon, og LMG Marin Seatrium «Centre of Excellence for Sustainable Solutions».
-
Har designet kanskje verdens største nullutslippsfartøy
LMG Marin i Bergen har stått for designet av nye ferger for canadiske BC Ferries. Når de kommer i drift blir de sannsynligvis de største nullutslippsfartøyene i verden
-
Vil bygge batterielektrisk frakteskip
K. Sætre og Sønner AS har i samarbeid med Celsa Armeringsstål AS signert en intensjonsavtale om bygging av et skip som kan seile med nullutslipp ved hjelp av energi fra batteri langs kysten. Dette miljøvennlige fartøyet er ment å erstatte selskapets nåværende skip, MS «Rana Frakt».
-
Brunvoll med propulsjon for fire nye ferger
Brunvoll er valgt til å levere azimuth fremdriftsthrustere og thrusterkontrollsystemer for Norleds fire neste hybridferger. Fartøyene vil betjene rutene mellom Stokkvågen, Lovund og Træna på Helgelandskysten. Fergene er designet av LMG Marin og skal bygges ved Tersan Havyard-verftet.