Tapte over en halv milliard i 2022
Til tross for økte inntekter tapte Havila Kystruten mer enn 500 millioner kroner i 2022.
Selskapet endte med et resultat før skatt på -570 millioner kroner i 2022, mot -78 millioner året før
På den andre siden økte inntektene til selskapet betydelig. Fra 36 millioner kroner i 2021 til 332 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet endte til slutt på -305 millioner kroner.
I en børsmelding mandag kveld skriver selskapet at driftskostnadene fortsatt preges av oppbyggingsfase med betydelige lønns- og driftskostnader knyttet til opplæring og trening av mannskaper før alle skipene kommer i drift, høye LNG-priser og juridiske kostnader i forbindelse med sanksjoner og refinansiering.
I fjerde kvartal i fjor endte selskapets resultat i -237 millioner kroner, sammenlignet med -54 millioner kroner samme kvartal året før.
- Havila Kystruten seilte 4. kvartal med to skip i rute, «Havila Capella» og «Havila Castor». Belegget for perioden bærer fortsatt preg av usikkerhet og kanselleringer fra flere turoperatører, skriver selskapet.
Les også:
-
Økte inntektene med 62 prosent
Havila Kystruten leverer sterke resultater for tredje kvartal 2024, med betydelig inntektsvekst og forbedret lønnsomhet, melder selskapet i en børsmelding onsdag kveld.
-
«Havila Polaris» døpt i Hammerfest
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss var gudmor da kystruteskipet «Havila Polaris» ble døpt i Hammerfest tirsdag.
-
Hun blir gudmor for «Havila Polaris»
Tirsdag 15. oktober skal kystruteskipet «Havila Polaris» døpes i Hammerfest, og det er bysbarnet Marianne Sivertsen Næss som blir skipets gudmor.
-
I pluss på driften for første gang
Havila Kystruten presenterte torsdag ettermiddag resultatene for andre kvartal 2024. Tallene viser økte inntekter og et positivt driftsresultat for første gang i selskapets historie, med over 58 millioner kroner i pluss.
-
Utsetter krav om nullutslipp: – En skandale
Regjeringens opprinnelige krav om nullutslipp i verdensarvfjordene skulle gjelde alle skip fra 2026. Nå utsettes kravene for de største skipene, noe som får Havila Kystruten til å steile. De har investert stort i deres satsing på grønne løsninger, og kaller endringen for en skandale.
-
Auka inntekter - auka tap
Men dei ser ein auke i bestillingar.