Svanhild på labben fikk båt oppkalt etter seg
Den elektriske arbeidsbåten er klar til tjeneste – og hun er en smakebit på fremtidens havforskning. På sikt skal Havforskningsinstituttet (HI) halvere klimagassutslippene sine.
Det er tradisjon på Havforskningsinstituttet sin forskningsstasjon i Austevoll at stamkveitene på anlegget får navn etter ansatte som blir pensjonister.
Men Svanhild Gokstad har alltid jobbet på laboratoriene og ute langs kysten. Dermed var det naturlig at hun fikk en båt oppkalt etter seg, i stedet for en oppdrettskveite, skriver Havforskningsinstituttet i en pressemelding.
– Måtte hell og lykke følge deg på alle hav, og ved merdene på sjøanlegget, sier gudmor Svanhild i det hun dynket båten i sjampanje, i stedet for å knuse den og la glasset synke i sjøen.
«Svanhild» er helelektrisk, med et eget nødstrømsaggregat som kan etterfylle batteriene dersom det trengs.
Austevoll 2.0
HI-stasjonen i Austevoll har siden oppstarten i 1978 vært sentral i norsk og internasjonal havforskning. Stasjonen har gode fasiliteter både på land og i sjø, som gjør at forskerne kan følge fisk og skalldyr gjennom hele livssyklusen.
For noen uker siden åpnet også et oppgradert sjøanlegg, med egen flytekai og et elektrisk fôringsanlegg. Stasjonen har fått solcellepanel på alle tak, og el-biler i stedet for fossile kjøretøy.
Og nå altså en elektrisk arbeidsbåt.
– Vi er i gang med å gjøre driften vår så grønn som mulig, men vi er selvsagt ikke i mål ennå, sier stasjonssjef Kjetil Stensland.
Skal halvere klimautslippene
I pressemeldingen skriver de at som en del av Havforskningsinstituttet sin nye strategi, skal klimaavtrykket til instituttet reduseres i tråd med Parisavtalen.
Det vil si at HI skal halvere utslippene innen 2030.
– Dåpen av den nye arbeidsbåten markerer starten på vår grønne omstilling, sier Øystein Brun, direktør for teknisk infrastruktur.
I instituttets tildelingsbrev for 2023 er det gitt et klart oppdrag fra eier Nærings- og fiskeridepartementet om at HI skal få en mer miljøvennlig og bærekraftig drift.
– Vi skal redusere klimagassutslippene vi selv står for, men også gjennom vår forskning på bærekraftige løsninger i de blå næringene, sier Brun.
Les også:
-
Når julefreden senker seg
Det siste året har vært preget av både motvind og medstrøm for den maritime bransjen. Nå tar de fleste av oss en velfortjent juleferie.
-
Har overlevert kabellegger til NCT Offshore
Mindre enn to år etter at kontrakten ble signert melder Vard at de har overlevert kabelleggeren «Freja» til NCT Offshore.
-
Snart skal «Sørlandet» krysse Atlanteren
For første gang feirer elevene om bord på skoleskipet «Sørlandet» jul alene. Nå ligger skipet på Kapp Verde før den store Atlanterhavskrysningen.
-
Utrustingsarbeidet i gong for CSOV-skip til BS Offshore
Skroget til det første TWIN X-STERN havvindserviceskipet av typen Commissioning Service Operation Vessel (CSOV) til BS Offshore kom til Ulstein Verft den 18. desember 2024. Dette markerer oppstarten av utrustingsarbeidet for byggnummer 320 ved Ulstein Verft.
-
16 millioner til Aker Solutions
En rekke prosjekter i ulike bedrifter fikk i desember midler fra Forskningsrådet. Blant disse var Aker Solutions, som fikk tildelt 16 millioner kroner for å utvikle bærekraftige prosjektfabrikker der offshoreverftene skal omstille seg og møte Norges havvindambisjoner.