Mange fiskefartøy må sertifiseres innen nyttår
Innen 1. januar 2019 må et betydelig antall fiskefartøy med største lengde fra 8 til 10,67 meter sertifiseres for å kunne drive fiske etter denne datoen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Mange redere har vært tidlig ute og fått fartøyinstruks på plass, men fremdeles er det en del som ikke er kommet i gang, forteller underdirektør Geirmund Eikje i Sjøfartsdirektoratet.
- Vi vil anmode de som ikke har tatt kontakt med et godkjent foretak om å gjøre det snarest, sier Eikje til Skipsrevyen. Hvis ikke kan man risikere at de som skal gjennomføre kontrollen har for mye å gjøre.
Det er rederne selv som har ansvaret for å ha dette på plass, og uten fartøyinstruks på plass risikerer man at båtene holdes tilbake av Sjøfartsdirektoratet.
De som skal sertifiseres i denne omgang er alle fiskefartøy fra 8 til 10,67 meter bygget før 1992, som skal ha fartsområde «kystfiske». Det samme gjelder alle fartøy i denne størrelsesgruppen bygget i perioden fra 1983 til utgangen av 1991 og som skal operere i fartsområde «fjordfiske».
Fiskefartøy bygget før 1983, og som skal sertifiseres for fartsområde «fjordfiske», har frist for sertifisering 1.1.2020 (byggeår 1970 til og med 1982) eller 1.1.2021 (bygget før 1970).
- Vi påpeker at fartøy som sertifiseres for fartsområde «fjordfiske» har lengre frist for godkjenning av stabilitetsberegninger enn det som er fristen for sertifisering av fartøyet, sier Eikje.
Kontrollen utføres av godkjente foretak
Kontrollen av fartøyet skal gjennomføres av et godkjent foretak som er godkjent av Sjøfartsdirektoratet til å utføre kontrollen.
Den skal utføres etter sjekkliste (skjema KS-0319) som er utarbeidet av direktoratet. Det kan være fordelaktig å gå gjennom sjekklisten før godkjent foretak skal kontrollere fartøyet og korrigere de feil og mangler en kan ordne på egenhånd.
- Dette er en “friendly reminder” til de som enda ikke har gjort noe, avslutter sier Eikje.