Første retrofit med Wärtsila 31
For aller første gang leverer Wärtsila en komplett motor som skal erstatte den eksisterende på et eldre fartøy. Når ettermonteringen er fullført, vil fiskefartøyet «Gardars» drivstofforbruk reduseres med 200 000 liter, og NOx-utslipp med over 88 tonn årlig.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Den nye Wärtsila 31 motoren, er er bygget i flere moduler, som skal gjøre service enklere.
- I tillegg kan den gå på flere forskjellige typer drivstoff, som marin diesel, gass eller en kombinasjon av disse, for eksempel, sier salgssjef Cato Esperø i Wärtsilla til Skipsrevyen.
Motoren ble lansert på Nor-Shipping i 2015, og er bygget på en helt ny plattform med det siste som er utviklet av teknologikonsernet.
- Den har også helt nye serviceintervaller sammenliknet med tidligere versjoner, og er bygget på en modulær måte som gjør det effektivt å drive service, påpeker Esperø
Beslutningen om å ettermontere Gardars motor vil få stor innvirkning på fartøyets miljømessige fotavtrykk. Lavere drivstoffkostnader og NOx-avgifter, kombinert med lengre serviceintervall for Wärtsilä 31-motoren, vil medføre betydelig lavere driftskostnader.
Nytt segment
For Wärtsilla er denne type refitting et nytt og spennende segment, forteller Esperø.
- Det er et spennende marked, der man kan få inn det siste av ny teknologi i allerede eksisterende bygg. Vi synes det er veldig stas at rederne tenker mest mulig effektivitet, fuel-økonomi og minst mulig utslipp, sier han.
Også rederiet er fornøyd med avgjørelsen om å installere motoren.
- Vi er svært glade for at «Gardar» nå blir et mer økologisk sunt fartøy. Investeringen i ettermonteringen av fartøyet vil raskt betale seg tilbake på grunn av reduserte drivstoffkostnader og NOx-avgifter, sier Christian Halstensen som eier og leder Gardar AS.
Han avslører at selskapet vurderer å installere NOx-reduksjonssystem på to eller flere av deres fartøyer.
Motoren er forøvrig den samme som Slaktebåten «Norwegian Gannet» er utstyrt med.