Det nye skipet blir 90 meter langt.

Får 100 millioner fra Enova for banebrytende batterielektrisk skip

Rederiet Nidarø AS har mottatt nesten 100 millioner kroner i støtte fra Enova for å bygge et innovativt batterielektrisk skip for norsk kystfart. Dette prosjektet markerer et viktig skritt mot bærekraftig sjøtransport i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Nidarø AS vil bygge og drifte et kystbulkskip med batteridrift, mens Seaworks AS vil operere fartøyet for Nidarø. Det kommer frem i en pressemelding. 

Skipet vil drives med batterier for 100 % normal drift, uten CO₂-utslipp. Batteriene vil brukes når fartøyet er i fart og under lossing, mens landstrøm vil brukes til lading under lasting. 

Skipet er tiltenkt å gå fast på to lastehavner på Helgelandskysten der selskapet Plug også mottar Enova-støtte for å etablere ladeinfrastrukturen på land. 

– Klimakrav i offentlige innkjøp vil gi god etterspørsel etter fartøyet og kunne forsvare den grønne ekstrainvesteringen. Majoriteten av sluttkundene er offentlige kunder, som fra 2024 og fremover vil vekte klimautslipp høyt og sette strengere utslippskrav, sier Geir-Olav Skogstad, daglig leder i Nidarø AS. 

Rederiet berømmer det gode samarbeidet med Grønt Skipsfartsprogram for å utvikle konseptet. 

Motivasjon for prosjektet 

Nidarø sin motivasjon for prosjektet er å gjennomføre et fremtidsrettet nybygg. 

Et nullutslipps nybygg vil posisjonere Nidarø godt i det grønne skiftet og den installerte ladeinfrastrukturen vil også kunne legge til rette for elektrifisering av flere skip i fremtiden. Støtten fra Enova er et viktig bidrag til å kunne få på plass en finansieringsløsning for et slikt nybygg. 

Geir-Olav Skogstad, daglig leder i Nidarø AS.

Et batterielektrisk skip er markant dyrere enn et tilsvarende fartøy basert på fossil fremdrift. 

Fakta om skipet 

Prosjektet omhandler et standard bulkskip for kystfart i Norge, designet av Naval Dynamics etter bestilling fra Affinity Offshore. 

Fartøyet blir 90 meter langt og er utformet for moderate hastigheter og stor bæreevne. Skrogformen er optimalisert for minimal motstand under ulike forhold på kysten og i fjordene, og baugen er utformet for minimalt energitap og vann på dekk i tung sjø. 

Basearkitekturen inkluderer doble elektriske motorer, stor fastpropell og batterisystemet vil gi 100 % nullutslippsoperasjoner. Losseoperasjonen vil være med elektrisk gravemaskin og lossebånd, og alt utstyr om bord vil være elektrisk uten vesentlige hydrauliske komponenter. 

Skipet er bygget for fleksibelt lastinntak og kan ta tørrbulkvarer, stykkgods, prosjektlaster og last på lukene. Lasterommet er utformet mest mulig boksformet og vil ha flyttbare skott etter behov. Batterikapasiteten på 33.600 kWh gir tilstrekkelig operasjonsradius til å klare de lengste turene. Batteriene vil komme ferdig pakket i batterimoduler og plasseres i et rom foran styrehuset.

Elektriske thrustere vil gi nødvendig manøvreringsevne. Skipet vil kunne laste 4.000-4.500 tonn på full dypgang, og ha en besetning på 6 mann. Den totale kostnaden lander over 300 millioner kroner. 

Klima- og energiresultat 

Prosjektet vil fasilitere et utslippskutt på 2.486 tonn CO₂ per år, noe som vil bety totalt 49.718 tonn CO₂ redusert i skipets operasjonstid på 20 år. Batteripakken vil etter 20 år kunne avhendes og resirkuleres.