![Illustrasjon av de nye containerfartøyene fra North Sea Container Line, som skal utstyres med batteridrift.](https://image.skipsrevyen.no/1893162.jpg?imageId=1893162&width=960&height=548&format=jpg)
NOx-fondet støtter storstilt utslippsreduksjon
NOx-fondet har gitt tilsagn om støtte til 490 millioner kroner til ni prosjekter som skal redusere store mengder NOx- og CO₂-utslipp i maritim sektor.
NOx-fondet skriver i en pressemelding at de har innvilget støtte på 490 millioner kroner til 9 prosjekter som samlet vil bidra til betydelige reduksjoner av NOx- og CO₂-utslipp i maritim sektor.
Gjennom støtteprogrammet «NOx-reduserende tiltak med vesentlige klimaeffekter» gis det investeringsstøtte til både nybygg og ombygginger over et bredt spekter av tiltakstyper, herunder batteri-, hydrogen-, ammoniakk- og metanoldrift. Formålet med programmet har vært å sikre at «gryteklare» prosjekter kommer forbi sine økonomiske barrierer, blir besluttet og realisert så raskt som mulig, skriver NOx-fodnet i pressemeldingen.
Store utslippsreduksjoner
Totalt har NOx-fondet i denne tildelingsrunden vedtatt støtte til prosjekter som samlet vil redusere NOx-utslippene med cirka 650 tonn per år, og CO₂-utslippene med cirka 43 000 tonn per år.
– Dette er en betydelig investering i fremtidens skipsfart, sier Tommy Johnsen, daglig leder i NOx-fondet i pressemeldingen.
– Med disse prosjektene sikres det at norske aktører ligger i front på grønn skipsfart og bidrar til å oppfylle Norges klima- og NOx-forpliktelser i et 2030-perspektiv.
Noen av prosjektene har også betydelige støttetildelinger fra Enova. I disse tilfellene er det kun kostnadsposter som ikke er omfattet av Enovas behandling som ligger til grunn for støtten fra NOx-fondet.
I den anledning legger Johnsen til:
![Foto: Til venstre Tommy Johnsen, daglig leder og Magnus Hexeberg, markedsansvarlig i NOx-fondet.](https://image.skipsrevyen.no/1893166.jpg?imageId=1893166&width=960&height=548&format=jpg)
– Selv om det er andre gode offentlige støtteordninger, så er markedet så dynamisk at disse sjelden vil treffe behovet 100 prosent. Da er NOx-fondet en velegnet ordning for å supplere med insentiver for realisering. Selv om 2030-målene vil bli vanskelige å nå, må vi sørge for at vi har kommet lengst mulig i retning av lavutslippssamfunnet innen den tid.
– Interessen for støtteprogrammet har vært stor, noe som understreker det betydelige behovet for støtte til klimatiltak. NOx-fondets støtte utbetales først når tiltaket er satt i drift, noe som sikrer at midlene faktisk bidrar til de estimerte CO₂-reduksjonene, sier Magnus Hexeberg i NOx-fondet.
Sentrale prosjekter og tildelte støttebeløp
De ni prosjektene som får støtte inkluderer flere typer fartøyer, herunder kystbulkskip, frakteskip, ro-ro-skip, oppdrettsfartøy og ferger:
- Møre Sjø: Får 70 millioner kroner i støtte til to nye kystbulkskip med batteri- og hydrogendrift, som vil kutte 10 688 tonn CO₂ og 134 tonn NOx per år.
- Halten Bulk: Får 31,3 millioner kroner til et nytt kystbulkskip med rotorseil, batteri- og hydrogendrevet drift, som vil kutte 2 087 tonn CO₂ og 42 tonn NOx årlig.
- Norbjørn: Får 50,6 millioner kroner til et nytt frakteskip på Tromsø–Svalbard-ruten, som drives med ammoniakk og reduserer CO₂-utslippene med 2 778 tonn årlig og 67 tonn NOx.
- Nidarø: Får 28,2 millioner kroner til et nytt kystbulkskip med batteridrift som kutter CO₂-utslippene med 4 758 tonn årlig og 60 tonn NOx.
- Napier: Får 25,3 millioner kroner til et nytt bløggefartøy med batteridrift og hydrogendrift som kutter CO₂-utslippene med 6 691 tonn årlig og 96 tonn NOx.
- North Sea Container Line: Får 85,5 millioner kroner til to batteridrevne containerskip for «Nord-Norgelinjen», med en CO₂-reduksjon på 6 494 tonn per år og 119 tonn NOx reduseres.
- Heidelberg Materials (Norcem): Får 60 millioner kroner til et nytt metanoldrevet frakteskip, som kutter 7 427 tonn CO₂ årlig og reduserer 105 tonn med NOx.
- Torghatten Nord: Får 29,8 millioner kroner til ombygging til batteridrift og SCR, som kutter2 458 tonn CO₂ årlig og reduserer 40 tonn med NOx.
- Norwest Ship Management: Får 110 millioner kroner til å bygge om to ro-ro frakteskip som går i fast rute langs Norskekysten. Skipene skal bygges om med SCR, mer effektiv drivlinje og fartøyforlengelse. Tiltaket er estimert til å kutte 4 092 tonn CO₂ årlig og reduserer 146 tonn med NOx.
Viktig mulighet
Virksomhetene som mottar støtte, ser dette som en viktig mulighet til å utvikle grønn skipsfart:
– Vi er svært takknemlige for tildeling ifra NOx-fondet. Støtten er avgjørende for realisering av nytt rutetilbud i Nord-Norge, sier Christian Knutsen, Chief Development Officer i North Sea Container Line AS.
– Denne støtten gjør det mulig for Møre Sjø å satse på nullutslippsteknologi. Med støtte fra Enova og NOx-fondet kan vi drastisk kutte utslippene samtidig som vi moderniserer flåten vår. Vi i Møre Sjø er utrolig takknemlig for tilliten som er vist oss. Dette blir et stort steg for den særdeles gamle nærskipsflåten, som for det meste er bygget på 60-tallet. Tusen takk til NOx-fondet, sier Torstein Holsvik, Styreleder i Møre Sjø AS.
Også hos Norwest Ship Management, som får støtte til ombygging av sine ro-ro-skip, er det stor entusiasme:
– Denne investeringen gir oss et betydelig teknologisk løft og sikrer at vi er i forkant av det grønne skiftet innen maritim sektor. Støtten fra NOx-fondet er avgjørende for at vi kan velge de mest klimavennlige løsningene, redusere utslipp og styrke vår konkurransekraft i en stadig mer bærekraftig næring, sier Robert Bårdsen, Daglig Leder i Norwest Ship Management AS.