Grieg Maritime Group har bestilt inntil fire slike skip.

Grieg kontraherer fire ammoniakk-klare Open Hatch-fartøy

Grieg Maritime Group har signert kontrakten for inntil fire ammoniakk-klare, 82.300 dwt Open Hatch-fartøyer for levering i 2026.

CSSC Huangpu Wenchong Longxue-verftet vil levere det første av de fire fremtidssikre Open Hatch-fartøyene våren 2026, med de følgende tre gjennom året.

- Denne klassen av fartøy viser at vi er seriøse når det gjelder klimatiltak og planlegger å forbli en ledende aktør i Open Hatch-segmentet. Vi er fornøyd med designet og spesifikasjonene til disse skipene, sier administrerende direktør Matt Duke i Grieg Maritime Group

Ammoniakktanker på dekk

Kontrakten med CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding Ltd gjelder to skip, med opsjon på ytterligere to. Skipene skal være ammoniakk-klare med en MAN B&W 5S60ME-motor og klargjort for tanker med 3000 m3 ammoniakk på dekk. Total lengde er 225 meter, med en bredde på 36 meter. Designet vil møte EEDI fase 3 og er utviklet med innspill fra Grieg Shipbrokers og G2 Ocean.

- På vegne av CSSC Huangpu Wenchong vil jeg uttrykke min takknemlighet til Grieg for deres tillit og støtte, og vi er glade for å motta denne nye ordren på 2+2 82 300 DWT MPV-er som markerer den første ordren av denne størrelsen på vår verftet og ser frem til å jobbe med Grieg Maritime Group og etablere et langsiktig og godt samarbeidsforhold, sier Han Jianbing, viseadministrerende direktør i CSSC Huangpu Wenchong.

Administrerende direktør Matt Duke i Grieg Maritime Group

Drivstoff-fleksibilitet

Grieg Maritime Group er forpliktet til Norges Rederiforbunds klimamål. En del av det er å kun bestille skip med nullutslippsteknologi fra 2030.

- Disse fartøyene er halvveis, da de gir oss fleksibiliteten til å være nær utslippsfri så snart drivstoffet er tilgjengelig. Designet binder oss ikke til bare ett drivstoff, men lar oss beholde alternativene våre. Vi tror på ammoniakk til disse skipene. Men vi kan også se til metanol eller karbonfangst, avhengig av hvordan teknologien utvikler seg, sier leder for skipseier i Grieg Maritime Group, Nicolai Grieg.

Ideell for papirmasse

Skipet er ideelt egnet for G2 Ocean papirmasse-handel med åtte lasterom og fire elektrohydrauliske svingkraner med en individuell kapasitet på 75 tonn. Ved løfting i tandem kan kranene håndtere last på opptil 105 tonn.

Internt har fartøyene fått navnet "PulpMax".

Alle skip vil være DNV-klasset og ha norsk NIS-flagg, med Bergen som hjemmehavn.