NES tildelt kontrakt av Green Yard Kleven
Norwegian Electric Systems AS (NES) har blitt tildelt en kontrakt fra Green Yard Kleven i Ulsteinvik for å utvikle og levere komplett energidesign, et integrert automasjonssystem og brosystem til en «Field Support Vessel» som det norske verftet skal bygge for det rumenske integrerte energiselskapet OMV Petrom S.A.
Norwegian Electric Systems (NES) skal levere frekvensomformere og elektromotorer til fremdriftssystemet, batterisystem, transformatorer og sin egenutviklede «Quadro Master»-tavle, som er en DC-strømfordelingstavle som muliggjør bruk av generatorer med variabel hastighet.
Quadro Master understøttes av «Odins Øye» som muliggjør ringsystemkonfigurasjon av likestrømssystemet.
NES skal også levere sitt integrerte automasjonssystem, IAS, og RAVEN INS navigasjonssystem, som er egenutviklet for å imøtekomme høyeste krav til moderne maritime operasjoner. Systemet skal levere med CBT-notasjon (closed bus tie).
Levedyktig løsning
– Ifølge DNV er «closed bus-tie»-notasjon blitt en levedyktig løsning for å forbedre energieffektivitet. Den tillater integrering av DP-kraftsystemer og reduserer antallet generatorsett som må kjøres samtidig. Det medfører optimalisert kraftdeling, redusert drivstofforbruk og utslipp, færre motortimer og lavere vedlikeholdskostnader. I tillegg kan et system med aktiv og reaktiv strømdeling på tvers av bussforbindelser redusere og redusere konsekvensene av visse feilmoduser, sier Siv Remøy-Vangen, administrerende direktør i Norwegian Electric Systems.
Første leveranser vil bli gjort i første kvartal 2025, og sluttleveranser og idriftsettelse skal etter planen skje i andre kvartal 2026.
Flerskrogsfartøy med «walk to work»
Det nye fartøyet, en såkalt «Field Support Vessel», skal operere på Neptun Deep-prosjektet, som er det største naturgassprosjektet i den rumenske delen av Svartehavet og Romanias første dypvannsprosjekt.
Skipet skal bli et 89,5 meters langt flerskrogfartøy med «Walk to Work»-gangvei, offshorekran og innredning for totalt 90 personer i enmannslugarer. Fartøyet skal leveres i løpet andre halvår 2026.
– Vi er fornøyde med å ha NES med oss på denne viktige kontrakten, og vi ser virkelig frem til samarbeidet. Vi er avhengige av partnerskap med leverandører som NES som kan utfordre oss og sørge for forutsigbar prosjektgjennomføring, sier Hans Jørgen Fedog, administrerende direktør hos Green Yard Kleven.
– Green Yard Kleven har tatt over et av Norges eldste skipsverft inkludert en lang historikk med å levere høykvalitetsfartøy. Det er en sann glede at vi nok en gang kan se nybyggingsaktivitet på verftet i Ulsteinvik. Green Yard Kleven har satt seg et ambisiøst mål om å være det grønneste alternativet i bransjen. Å bli valgt som nøkkelleverandør til dette prosjektet anser jeg derfor som en bekreftelse på NES sin bærekraftsprofil og rollen vår som tilrettelegger av grønn omstilling til havs, legger Remøy-Vangen til.