«Sørlandet» på vei fra Bermuda til Kristiansand.

Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet viser positiv utvikling

Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet presenterer med glede årsrapporten for 2024. Den viser en positiv utvikling til tross for utfordringer i året som gikk.

Skoleskipet «Sørlandet» er nå på vei til St. Malo med 67 elever fra datterselskapet A+ World Academy om bord, og etter flere havnebesøk vil det bli en storslagen hjemkomst til Kristiansand den 7. juni.

I 2024 hadde Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet driftsinntekter på 40,7 millioner kroner, hvor omtrent halvparten kom fra offentlige tilskudd. 

Dette representerer en nedgang fra året før, hovedsakelig på grunn av et 13 uker langt verkstedopphold som også førte til tapte sommerinntekter. 

Årsresultatet endte på 3,9 millioner kroner, en forbedring fra 2,8 millioner kroner i 2023. Skuta leies ut til datterselskapet A+ World Academy hvert skoleår, en vesentlig kilde til effektiv helårsdrift og godt vedlikehold.

Viktige hendelser

Blant de viktigste hendelsene i 2024 var mottakelsen av 36,1 millioner kroner i offentlige og private tilskudd og gaver til vedlikehold og rehabilitering. 

Stiftelsen brukte 32,9 millioner kroner til dette formålet, og avsetningen til fremtidig vedlikehold økte til 14,7 millioner kroner.

Fremtidsutsikter

Skoleskipet «Sørlandet» seiler nå med datterselskapet A+ World Academy og anløper St. Malo den 11. april. A+ World Academy er en utvekslingsskole for Vg2-elever som seiler rundt Nord-Atlanteren hvert skoleår. 

– Det er godt med søkere for kommende skoleår fra Norge, og det er allerede ventelister for enkelte elevgrupper. Det er imidlertid fortsatt plasser for elever fra Agder, sier Knut Arne Gjertsen, direktør i Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet.

Forutsigbarhet i statstilskudd

Utgiftene for de tre norske seilskutene varierer betydelig fra år til år, blant annet som følge av myndighetspålagte vedlikeholdsopphold og sertifiseringer (klassinger) for at skutene skal være operative som skoleskip. 

Kultur- og likestillingsdepartementet legger nå til grunn at de årlige statstilskuddene forvaltes på en måte som tar hensyn til at utgiftsbehovet varierer fra ett år til et annet. Denne endringen åpner for en lenge etterlengtet forutsigbarhet for både stiftelsene og de offentlige forvaltningsnivåene, idet skutene nå løpende kan avsette midler til de store reparasjonene som kommer hvert femte år. Tidligere kom disse behovene ofte som store overraskelser for de offentlige myndighetene.

Nå går alt så mye bedre

– Vi er svært fornøyde med den positive utviklingen vi har sett i 2024, til tross for de utfordringene. Det måtte arbeides hardt med mye usikkerhet for å sikre finansiering av verkstedoppholdet den sommeren. Det gikk heldigvis bra. Den nye forutsigbarheten i statstilskuddene gir oss muligheten til å planlegge og gjennomføre nødvendige vedlikeholdsarbeider på en mer effektiv måte, sier Knut Arne Gjertsen, direktør i Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet.

– Denne sommeren er det Tall Ships' Races i Kristiansand, og byens egen skute vil naturligvis være tilgjengelig for befolkningen. Det gleder vi oss virkelig til, og ønsker Kristiansand kommune lykke til med planlegging av denne fantastiske folkefesten, avslutter Gjertsen