Stordåp for FSV Group

Sist lørdag var det duket for dåpsfest i Sandnessjøen. På flytebryggen i Karivika ble det døpt tre servicefartøy for FSV Group og en fôrflåte overlevert til Mowi.

Tross nedbør og kaldt vær var det mange som tok turen ned til Karivika på lørdag for å overvære dåpen av «Multi Commander», «Multi Supporter» og «Multi North».

Under denne begivenheten var Arne Hjeltnes til stede og ledet seremonien. Det var mange flotte taler fra alle delaktige parter og ordførere, heter det i en pressemelding fra FSV Group. 

På slutten av seremonien tok gudmødre ordet hvor de ønsket fartøy og mannskap hell og lykke på alle hav før champagneflaske ble knust i skutesidene og betongveggen. Samtidig kom også solen fram og Sandnessjøen viste seg fra sin beste side.

Langtidskontrakter for Mowi

Etter dåpshandlingen var det mulighet for alle skuelystne å komme om bord i de nydøpte fartøyene og fôrflåten for en omvisning. Mowi stilte med laks som ble grillet og servert i teltet på kaien.

- Disse båtene går på langtidskontrakter for Mowi mens flåten er heleid av oss i Mowi. Med stort og smått har Mowi mer enn 200 slike fartøy i arbeid hver eneste dag og natt i Norge, og vi har om lag 130 slike flåter i drift langs kysten, sier Ørjan Tveiten, regionsdirektør, Mowi Nord . 

Administrerende direktør i FSV Group, Arild Aasmyr, kaller det for en gledens dag å døpe tre nye servicefartøy i Sandnessjøen, som er et viktig senter for oppdrettsnæringen på Helgelandskysten og i Nord-Norge. 

- For oss er det også viktig å vise fram våre fartøy til lokalbefolkningen og til unge som ønsker en spennende yrkeskarriere til sjøs. Vi er også stolt over å ha bygd disse fartøyene i Norge hos Sletta Verft AS. I Norge har vi en fantastisk maritim klynge å dra veksel på, inkludert norske utstyrsleverandører som leverer utstyr i verdensklasse. 

- Faktisk bidrar disse tre fartøyene med over 100 årsverk i to år i Kyst-Norge. Nå må styresmaktene kjenne sin besøkelsestid og reversere grunnrenteskatten før dette får for store konsekvenser for videre bosetting og vekst i Kyst-Norge, sier Aasmyr.

Han fortsetter: 

- Alle de tre fartøyene har store batteripakker om bord. Til sammen har de en batterikapasitet på 2.600 kWh. Det reduserer CO2 utslippet med 1.300 tonn hvert år. Regner vi det om i utslipp fra fossile personbiler, tilsvarer dette utslippet til 530 biler med en årlig kjørelengde på 15.000 km. Vi i FSV ser på dette som et viktig bidrag til en bærekraftig utnyttelse av ressursene i havet.