Karin Gjerløw Høidahl, seksjonsleder for kompetanse, rekruttering og utdanning i Norges Rederiforbund.

Fortsatt økning i søkere til maritime yrkesfag

Ferske tall fra Utdanningsdirektoratet viser en fortsatt økning i antallet søkere til maritime yrkesfag, med totalt sett fem prosent flere søkere enn i 2024, og 15 prosent flere søkere enn i 2023.

– Dette er gode nyheter! Vi er veldig glade for å se at det fortsatt er en økning i søkere til de maritime yrkesfagene. Det er ingen tvil om at det vil være stort behov for maritim kompetanse i årene framover, sier Karin Gjerløw Høidahl, seksjonsleder for kompetanse, rekruttering og utdanning i Norges Rederiforbund og ansvarlig for Maritim Karriere-kampanjen.

Rederiforbundet og Maritimt Forum har sammen opprettet rekrutteringskampanjen Maritim Karriere for å synliggjøre at dette er en næring som passer for alle, og for å øke kunnskapen om alle yrkes- og karrieremulighetene som finnes i næringen. 

Daglig leder i Maritimt Forum, Fride Solbakken.

– Dette er noe vi har jobbet med over flere år, og vi ser at har god effekt. Samtidig er rekruttering et kontinuerlig arbeid, og våre undersøkelser viser at det fortsatt er mange unge som ikke vet hva maritim næring er og hvilke muligheter som finnes her. Derfor vil vi fortsette å jobbe med ulike kampanjer framover, sier Høidahl.

Kampanjer og sosiale medier 

Maritim Karriere henvender seg til unge i alderen 13-25 år med ulike målrettede kampanjer. En viktig målgruppe er ungdomsskoleelever som skal søke seg inn på videregående opplæring. 

I tillegg til å delta på utdanningsmesser, drive informasjonsarbeid gjennom nettsider og utvikle kampanjer er Maritim Karriere til stede i alle digitale flater der ungdommen er. Maritim Karriere når blant annet ut til mer enn 26 000 følgere på Snapchat

Kampanjen har også plukket ut 10 unge i næringen som har utnevnelsen Maritim Karriere-ambassadør, disse har en særskilt rolle for å vise frem sin maritime karriere for de som følger kampanjen. 

– Maritim Karriere-kampanjen er et felles initiativ for hele bransjen fordi vi ser at det er stor kamp om de beste kandidatene. Interessen vi ser gjennom søkertallene tyder jo på at kampanjen er vellykket! Vi ser at vi når ut til veldig mange unge i hele landet, og jobber målrettet med bruk av unge rollemodeller for å vise fram hverdagen i ulike maritime yrker, sier Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum.