VARD Langsten.

VARD melder seg i kampen om store Forsvarskontrakter

Forsvaret har fått 600 milliarder kroner til å styrke den militær flåten de kommende 12 årene. Nesten halvparten av midlene skal gå til Sjøforsvaret, noe som også inkluderer minimum fem nye fregatter – og disse nybyggene vil VARD kjempe om kontraktene til.

Publisert Sist oppdatert

Verftsdirektør i VARD Langsten, Ronny Langset, uttaler til NRK at han mener at disse fregattene bør bygges i Norge. 

– Løsningen er et samarbeid med amerikanerne, sier han. 

Bygge som amerikanerne

Ifølge Langset er VARD i en unik posisjon, ettersom de er en del av det italienske Fincantieri-konsernet, som skal bygge minimum 20 fregatter for den amerikanske marinen. 

– Vi mener at VARD kan ta over og bygge det samme som amerikanerne har gjort. Dermed kan vi betydelig korte ned på designperioden og få et ferdig uttestet produkt, sier han til NRK. 

Leveransene av kystvaktskipene for Kystvakten har gitt VARD både erfaring og kompetanse på området, og ikke minst en synliggjøring av at de også kan levere på tid. 

– Fysisk mulig å bygge i Norge 

Regjeringen har uttalt at fregattene skal bestilles og driftes i samarbeid med en nær alliert, og denne uken fikk politikerne presentert forslaget fra VARD. 

– Det er helt klart mulig fysisk (å bygge fregattene i Norge, journ.anm.). Utfordringen er jo selvsagt at det er en type fartøy som krever ganske mye med tanke på å skulle samarbeide med flere nasjoner. Det som er det viktigste er at vi skal kunne operere sammen, sa Bengt Fasteraune (SP), ifølge NRK. 

Han uttaler imidlertid at VARD tidligere har vist at de kan levere på andre prosjekt, og at de dermed er en kandidat til å bygge fregattene – dersom det skulle skje her til lands. 

Verftsdirektør ved VARD Langsten, Ronny Opsjøn Langset.

– Samtidig er dette en konkurransesituasjon, og det er vi veldig tydelig på. Det skal være et fartøy som har god operativ effekt og der vi får mye igjen for pengene, sier Fasteraune. 

Han kan ikke love verftet noe annet enn at han skal formidle budskapet. 

– Men. når jeg vet hva de har prestert tidligere så har jeg troen på at de kan få det til. 

Signerte kontrakter i Italia 

Italia har signert en avtale om to nye fregatter. Avtalen er inngått med skips- og forsvarsgigantene Fincantieri – som eier VARD – og Leonardo.

– Spennende med signering av flere fregatter i Italia! Fincantieri er en av verdens største leverandører av militære fartøy og er eier av VARD Group. Fokuset vårt i VARD er nå på Norge som skal anskaffe minimum 5 nye Fregatter. Der er flere alternativ, men kanskje bare ett som kan nå ambisjonen til leveringstid og som tikker aller boksene til krav fra forsvaret på en slik ny plattform. Vi i VARD mener at løsningen er å bygge den amerikanske versjonen av FREMM fregatten Constellation-Class her i Norge. VARD eier hele verdikjeden på verftsaktivitetene og har egne skrogverft. På denne måten kan vi sikre leveringstiden bedre enn andre. Dette har vi vist gjennom flere tiår med skipsbygging og ikke minst gjennom leveringen av den nye Jan-Mayen klasse Kystvakter. Levert på tid, kost og kvalitet, skriver Langset om kontrakten, på sin LinkedIn-profil. 

Ved å velge Constellation-class vil Norge få USA som strategisk partner. 

– Constellation-Class har AEGIS som også våre Nansen-klasse fregatter har i dag. Det betyr at opplæringsbehovet blir minimalt på de nye skipene. Norge har et tett samarbeid med amerikanerne allerede og de skal bygge minimum 20 og kanskje som mange som over 50 skip av denne typen. Norge blir dermed medlem av verdens største Fregatt-familie, FREMM. Det gir oss sikkerhet for at skipstypen blir relevant i hele levetiden og at vi fullt ut sikrer interoperabilitet med USA og andre allierte som velger denne fregatten. Flere står på trappene, avslutter Langset.