Ukens Skipsbesøk: MS «Fjordkatt»
MS «Fjordkatt» ble bygget av Brødrene Aa AS i Hyen som byggenummer 246 i 2006. I dag trafikkerer hun for det meste Nordhordlandsruten Bergen – Frekhaug – Knarvik, men hun er også inne som vikar på ruten mellom Bergen sentrum og Kleppestø på Askøy.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Reidar Pedersen Fotland fra Osterøy, er kaptein på båten. Med seg har han et mannskap på tre. Da vi var om bord var det styrmann Cecilie Drange Pedersen som førte båten til Frekhaug og Knarvik. En reise på rundt 27 minutter.
Pedersen Fotland har jobbet nesten hele sitt voksne liv til sjøs. Mest på hurtigbåter i Hordaland og Sogn og Fjordane. Men også en periode på ferge.
Kapteinen skryter av arbeidsmiljøet om bord.
- Det er en fin gjeng, som jobber sammen, forteller han.
Fra sin oppvekst husker han godt de gamle fjordabåtene som bandt strilelandet sammen med Bergen.
- Jeg husker spesielt «Bruvik», som gikk inn til Osterøy og Fotlandsvågen, sier Fotland.
Populær blant strilene
Da «Fjordkatt» ble overlevert fra verftet hadde hun en passasjerkapasitet på 180. Den er senere økt til 199, for å takle den enorme passasjerveksten ruten har opplevd.
I 2014 var det i snitt 7682 passasjerer som reiste på strekningen hver måned. I 2017 var dette tallet økt til 12.545 i snitt hver måned, i de 11 månedene av året båten går.
Fremdriften besørges av to MTU 10V2000 M72 CR dieselmotorer som hver yter 750 kW, og som er koblet til Servogear propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat.
Marsjfart er ca. 30 knop. Overbygget er designet av Hareide Design Mill i samarbeid med verftet, og Marintek har vært involvert når det gjelder skrogdesignet.
Båten er bygget i karbonsandwich med DIAB som kjernemateriale.