NOR-FISHING 2022:

FÆRRE BESØKENDE: Årets Nor-Fishing-messe i Trondheim tiltrakk seg over 500 utstillere fra mange land. Antall fysiske besøkende falt derimot sterkt. – Flere grunner til det, sier presseansvarlig Erik Hempel til Kystmagasinet.

Sterk nedgang i besøket på årets Nor-Fishing i Trondheim - vil kutte antall dager

Årets Nor-Fishing-messa kan notere seg for en kraftig nedgang i antall fysisk besøkende. Til neste gang vil mest sannsynligvis messa bli kuttet ned til tre dager.

– Vi har akkurat fått de fysiske besøkstallene, men vi har ennå ikke oversikt over de digitale besøkende, bekrefter presseansvarlig Erik Hempel til Kystmagasinet.

Reduksjon på 25 prosent

De fysiske besøkstallene summerer seg opp til 14 477 besøkende på messa.

– Det er noe lavere enn vi hadde sist i 2018, da var tallet 19 470 besøkende.

– Hva kan grunnen være til at det er færre besøkende i år?

– Det er nok flere grunner. En av dem kan være at de som bor langt unna, har fulgt messa digitalt. Den andre kan være at ikke alle land har kommet like langt etter koronapandemien, og har muligheten for å reise eller komme inn i Norge. Da tenker jeg blant andre på Russland, som har vært helt utelukket fra årets messe.

Russland ute i år

Hempel peker også på de generelle prisøkningene som har gjort seg gjeldende i 2022.

– Det kan også være at en del bedrifter rett og slett ikke har sett seg råd til å delta i år. Det er jo en litt vanskelig situasjon vi har i år, med krig og sterke prisøkninger på alt mulig. Hoteller og flybilletter, for eksempel. Og mat.

Prisøkningen på inngangbillettene har ikke hatt noen effekt på besøkstallene, tror Hempel.

– Merkelig nok har vi ikke sett noen effekt av at vi har økt prisene for å komme inn på messa. Den har økt fra rundt 200 kroner til 995 kroner. De ble satt opp i fjor, og da solgte vi flere inngangsbilletter enn noen gang tidligere. Men at vi ikke fikk skjenkebevilling utendørs, fikk vi også mange tilbakemeldinger på fra de besøkende. Vi var jo skitheldige med været, og mange ville gjerne tatt seg en pils utendørs.

Gjetter 10 000 digitale besøkende

De digitale besøkene kommer fra de som har logget seg på messa via internett, og fulgt med utenfra. Å delta på digitale møter og seminarer har fått en sterk økning de siste par årene på grunn av koronaepidemien og stadig bedre overføringsteknologi.

– Hvis jeg skal gjette basert på tallene fra Aquanor fra i fjor, antar jeg at de digitale besøkstallene ligger på rundt 10.000 besøkende. Den såkalte hybridmodellen vår, skal vi fortsette med, sier Hempel.

– Og fra utstillerne har vi fått tilbakemeldinger om at de er veldig fornøyde med besøket. Ikke minst på de besøkende i seg selv. Det var visstnok færre pennesamlere i år enn årene før, humrer han.

Vurderer å kutte i antall dager

Hempel trekker frem fagkonferansene og de daglige livesendingene med Arne Hjeltnes som gode momenter de vil ta med seg videre når neste messe skal planlegges.

Av andre tilbakemeldinger de har fått fra utstillerne, er lengden på messa. I år gikk den over fem dager, inkludert konferansen på mandag.

– Det vi får høre, er at vi bør kutte ned til tre dager neste gang, inkludert konferansen. Det tar vi på største alvor, og det skal vi diskutere nå. Men alt i alt er vi veldig godt fornøyde med årets messe, avslutter han.