May Britt Myhr var gudmor for det nye forskingsfartøyet til Norges geologiske undersøkelse (NGU)

Her kaster May Britt sjøvann på den hybride «Geologen»

Fartøyet er levert til Norges geologiske undersøkelse (NGU) i Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

Skipet ble seilt fra Porvoo i Finland til Trondheim, og overlevert til kunden 26. januar 2023.

20. mars ble NGUs nye maringeologiske forskningsfartøy, FF «Geologen», døpt ved kai i Trondheim, skriver Kewatec i en pressemelding.

Her kommer det fram at både næringsminister Jan Christian Vestre og ordfører Rita Ottervik deltok på arrangementet ved hurtigbåtterminalen.

Det nye forskningsfartøyet ble døpt i Trondheim 20. mars.

Båtens gudmor var NGUs direktør May Britt Myhr, som sto for den offisielle dåpshandlingen ved å kaste sjøvann på skroget.

– «Geologen» er et høyteknologisk arbeidsverktøy i verdensklasse som vil gi oss kritiske geologiske data i mange år fremover. Det har stor verdi for fremtidig næringsutvikling, for samfunnssikkerheten, arealforvaltningen og for naturmangfoldet langs kysten vår, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Ordfører Rita Ottervik, næringsminister Jan Christian Vestre, direktør i NGU May Britt Myhr og Kent Björklund i Kewatec.

Forskningsformål

Fartøyet e-Work 2390 Survey er bygget for forskningsformål, og skal brukes til å kartlegge og studere havbunnens geologiske detaljer.

I pressemeldingen skriver de at fartøyet er utstyrt med ekstremt nøyaktig utstyr for å kartlegge havbunnen langs norskekysten, der havdypet er opptil 1300 meter.

Fartøyet er blant annet utstyrt med to multistråleekkolodd, sedimentekkolodd og seismikkutstyr for å kartlegge havbunnen og geologien under havbunnen.

Fartøyet har også en ROV (remotely operated underwater vehicle) som kan senkes ned i vannet ved hjelp av en A-ramme på akterdekket. Fartøyets dynamiske posisjonsfunksjon lar fartøyet følge ROV-en.

FF «Geologen» er utstyrt med en ROV.

Kewatec e-Work 2390 Survey er 23,9 meter lang, og 6 meter bred, med to 670 kW dieselmotorer og totalt 200 kW elektriske motorer. Fartøyet har en toppfart på i underkant av 20 knop og vribare propeller.

Båten vil bruke dieselmotorer for transport til og fra arbeidsområder. Ved utførelse av undersøkelser kan båten opereres med kun elektrisk kraft.

Hovedformålet med elektriske drift er miljøhensyn, og å minimere støy og vibrasjoner for å oppnå ekstremt nøyaktige undersøkelsesresultater.

Fartøyet har bysse, fire lugarer, operasjonssenter, våtlaboratorium hvor prøver tas og undersøkes, lagerrom og dagrom.

Kewatec e-Work 2390 Survey er 23,9 meter lang, og 6 meter bredt.

Norske leverandører

Kewatec skriver at NGUs forventninger til miljøvennlighet og høy funksjonalitet var positivt utfordrende, og resulterte i helt nye løsninger for blant annet fremdriftspakke og måleutstyr, samt integrering av ombordsystemene.

– Vi klarte å velge ut og samarbeide med en rekke norske leverandører, som samtidig sørger for lokal service og vedlikehold de neste årene, forteller Kent Björklund i Kewatec, og fortsetter:

– Vår oppdragsgiver har vært profesjonell, forståelsesfull og løsningsorientert, og samarbeidsånden har vært usedvanlig god. NGUs valg av et kunnskapsrikt konsulentbyrå, Transportutvikling, bidro sterkt til at alt gikk bra. Samtidig vil jeg takke de ansatte ved verftet, som med lidenskap har arbeidet for prosjektet og som har oppnådd et godt resultat.

Prosjektleder Håkan Gustafsson er fornøyd og stolt over fartøyet.

– Jeg hadde en god følelse med å bygge fartøyet, prosjektet gikk bra, og det viktigste er at kunden er fornøyd, sier Gustafsson.