Her kaster May Britt sjøvann på den hybride «Geologen»
Fartøyet er levert til Norges geologiske undersøkelse (NGU) i Trondheim.
Skipet ble seilt fra Porvoo i Finland til Trondheim, og overlevert til kunden 26. januar 2023.
20. mars ble NGUs nye maringeologiske forskningsfartøy, FF «Geologen», døpt ved kai i Trondheim, skriver Kewatec i en pressemelding.
Her kommer det fram at både næringsminister Jan Christian Vestre og ordfører Rita Ottervik deltok på arrangementet ved hurtigbåtterminalen.
Båtens gudmor var NGUs direktør May Britt Myhr, som sto for den offisielle dåpshandlingen ved å kaste sjøvann på skroget.
– «Geologen» er et høyteknologisk arbeidsverktøy i verdensklasse som vil gi oss kritiske geologiske data i mange år fremover. Det har stor verdi for fremtidig næringsutvikling, for samfunnssikkerheten, arealforvaltningen og for naturmangfoldet langs kysten vår, sier næringsminister Jan Christian Vestre.
Forskningsformål
Fartøyet e-Work 2390 Survey er bygget for forskningsformål, og skal brukes til å kartlegge og studere havbunnens geologiske detaljer.
I pressemeldingen skriver de at fartøyet er utstyrt med ekstremt nøyaktig utstyr for å kartlegge havbunnen langs norskekysten, der havdypet er opptil 1300 meter.
Fartøyet er blant annet utstyrt med to multistråleekkolodd, sedimentekkolodd og seismikkutstyr for å kartlegge havbunnen og geologien under havbunnen.
Fartøyet har også en ROV (remotely operated underwater vehicle) som kan senkes ned i vannet ved hjelp av en A-ramme på akterdekket. Fartøyets dynamiske posisjonsfunksjon lar fartøyet følge ROV-en.
Kewatec e-Work 2390 Survey er 23,9 meter lang, og 6 meter bred, med to 670 kW dieselmotorer og totalt 200 kW elektriske motorer. Fartøyet har en toppfart på i underkant av 20 knop og vribare propeller.
Båten vil bruke dieselmotorer for transport til og fra arbeidsområder. Ved utførelse av undersøkelser kan båten opereres med kun elektrisk kraft.
Hovedformålet med elektriske drift er miljøhensyn, og å minimere støy og vibrasjoner for å oppnå ekstremt nøyaktige undersøkelsesresultater.
Fartøyet har bysse, fire lugarer, operasjonssenter, våtlaboratorium hvor prøver tas og undersøkes, lagerrom og dagrom.
Norske leverandører
Kewatec skriver at NGUs forventninger til miljøvennlighet og høy funksjonalitet var positivt utfordrende, og resulterte i helt nye løsninger for blant annet fremdriftspakke og måleutstyr, samt integrering av ombordsystemene.
– Vi klarte å velge ut og samarbeide med en rekke norske leverandører, som samtidig sørger for lokal service og vedlikehold de neste årene, forteller Kent Björklund i Kewatec, og fortsetter:
– Vår oppdragsgiver har vært profesjonell, forståelsesfull og løsningsorientert, og samarbeidsånden har vært usedvanlig god. NGUs valg av et kunnskapsrikt konsulentbyrå, Transportutvikling, bidro sterkt til at alt gikk bra. Samtidig vil jeg takke de ansatte ved verftet, som med lidenskap har arbeidet for prosjektet og som har oppnådd et godt resultat.
Prosjektleder Håkan Gustafsson er fornøyd og stolt over fartøyet.
– Jeg hadde en god følelse med å bygge fartøyet, prosjektet gikk bra, og det viktigste er at kunden er fornøyd, sier Gustafsson.
Les også:
-
Vil bygge moderne, utslippsfritt, forskningsfartøy
Stortinget er bekymret for at Norge vil mangle et skip for forskning og høyere utdanning i arktiske havområder når forsknings- og undervisningsskipet «Helmer Hanssen» legger til kai for siste gang.
-
Regjeringen vil bruke 2,5 millioner på å øke maritim eksport
Som en del av maritim eksportstrategi, vil regjeringen styrke den norske maritime bransjen sin internasjonale posisjon. Nå bevilger regjeringen 2,5 millioner kroner til leverandørutvikling, for å styrke bransjens posisjon som ledende på nye, grønne maritime løsninger og tjenester.
-
Tre statsråder må svare om Equinors kontraktdildeling
I slutten av august tildelte Equinor to kontrakter til det kinesiske riggselskapet Cosl med en verdi på 389 millioner dollar, eller rundt fire milliarder kroner. Nå stiller flere stortingsrepresentanter spørsmål rundt tildelingen.
-
Gir risikolån til miljøinvesteringer på skip
Regjeringen vil bidra til en grønn omstilling av skipsfarten, og vil gi flere risikolån for miljøinvesteringer i skip. Fra og med i dag kan man søke Innovasjon Norge om lån til nærskipsfart, fiskefartøy, skip til havbruksnæringen, offshoreskip, ferger og hurtigbåter.
-
HAMEK med storkontrakt
Harstad Mekaniske Verksted (HAMEK) får kontrakten for midtlivsoppdatering av kystvaktskipet «Harstad».