Marianne Dobak Kvensjø, fylkesråd i Nordland fylkeskommune.

Avlyser konkurransen om fergedrift på Alstenfjorden

Med tilbud fra kun ett selskap som rent teknisk svarte ut alle kriteriene i anbudet for fergedrift på Alstenfjorden, var det ifølge fylkesråd ikke annet å gjøre enn å avlyse konkurransen om fergedrift.

Publisert Sist oppdatert

I en pressemelding fra Nordland fylkeskommune kommer det frem at fylkesråd, Marianne Dobak Kvensjø, ikke så et annet valg enn å avlyse konkurransen etter at kun et selskap svarte alle kriteriene for anbudet. 

Anbudet gjelder fergetrafikken mellom Sandnessjøen – Løkta – Dønna og mellom Søvik – Austbø – Herøy – Brasøy, med oppstart i 2027. Konkurransen vil bli lyst ut på nytt i løpet av våren 2025. 

– Dette er et eksempel som veldig godt viser at det må på plass helt andre virkemidler fra statlig hold. Nordland fylkeskommune har ingen muskler til å kunne håndtere en dobling av kostnadsbildet, sier Kvensjø i pressemeldingen.

Løfter fergene til fylkesting og regjering

Fylkesrådet har ambisjoner om å gjøre fergetrafikken grønnere, og utlyste konkurransen med flere alternativer, både elektrifisert drift og på konvensjonell diesel. Kvensjø er skuffet over at ikke flere rederier har levert tilbud på konkurransen for å drifte fergene til det største øysamfunnet i Norge uten fastlandsforbindelse. 

– Vi fikk inn tilbud fra kun ett eneste selskap som svarte ut de tekniske kravene i konkurransen. Utfordringsbildet er garantert sammensatt. Mangel på fartøy og mangel på mannskap er nok to av faktorene som spiller inn. Uansett må vi løfte utfordringene til både fylkestinget og til regjeringen. Og jeg vil selvsagt holde tett dialog med kommunene, sier Kvensjø i pressemeldingen.

En felles kystutfordring 

Under det kommende fylkestinget i oktober vil Kvensjø orientere om utfordringene med aldrende fergemateriell og utfordringer knyttet til fergedriften i Nordland, men også belyse den uheldige bieffekten av gratis fergetilbud som har forårsaket køer i sommertrafikken. 

– Nordland fylkeskommune har over mange år skjøvet fornyingen av fergemateriellet foran seg. Nå ser vi resultatet av dette og står i en situasjon der kostnadene med å fornye fergemateriellet er mye høyere enn budsjettene. Kostnadsøkningen til investering og drift av 23 fergesamband gjenspeiles ikke i rammeoverføringene fra regjeringen. Fremover skal vi ha mye kontakt med regjeringen og representanter på stortinget. Hvis regjeringen ønsker det samme som oss, at det skal bo folk og drives næringsutvikling på øyene, må vi skape en forståelse for utfordringsbildet, slik at vi kan få rammer til å gi et godt nok tilbud, sier Kvensjø.

Verdier for milliarder 

Fylkesråden viser til at fem av sambandene til øyene i Nordland, Herøy, Lovund, Træna, Sør-Arnøy og Skrova, er Norges viktigste næringsveier. 

– Her fraktes fisk for mange titalls milliarder kroner årlig. Og regjeringen har ambisjoner om å mangedoble denne produksjonen. Her forventer jeg at de følger opp, og da må også den første delen av eksportreisen sikres. Det er viktig at næringslivet og beboerne på øyene langs Nordlandskysten sikres et stabilt og forutsigbart tilbud, sier fylkesråd Kvensjø og ber om snarlig møte med statsrådene som har ansvaret for næringsutvikling og samferdsel. 

Hadfast

Kvensjø mener utfordringsbildet med manglende tilbydere til fergedrift på Alstenfjorden, også aktualiserer ønsket om en fastlandsforbindelse. 

– Dette er selvsagt et lengre løp. Men vi må kunne ha to tanker i hodet samtidig. På kort sikt vil jeg gjøre alt jeg kan for å synliggjøre fergeutfordringene på statlig hold. Samtidig skal vi få på plass et så godt faktagrunnlag at Nordland fylkesting kan ta reelle beslutninger knyttet til en fastlandsforbindelse, sier Kvensjø.