Administrerende direktør Ada Jakobsen i Maritime CleanTech og administrerende direktør Willie Wågen i Sustainable Energy

Får 90 millioner fra EU: Skal utvikle kraftsystemer for fremtidens grønne skip

Dagens skipsflåte står for store utslipp, og har tunge kraftsystemer som ikke er tilpasset fornybar energi. Nå gir EU 90 millioner kroner til et norskledet prosjekt for å løse disse utfordringene.

Publisert Sist oppdatert

Med Maritime CleanTech i spissen, skal ledende norske og europeiske partnere utvikle et nytt kraftfordelingssystem tilpasset behovene til morgendagens utslippsfrie skip. Dette vil forenkle bruk av grønne energikilder om bord, og samtidig forbedre utnyttelsen av eksisterende teknologi. Til sammen vil det bidra til betydelige utslippskutt. 

– Den norske maritime industrien er verdensledende innen grønne løsninger, og med dette EU-samarbeidet tar vi nok et teknologisk sprang. Det vil gi norske selskaper nye eksportmuligheter og bidra til at vi kan skape jobber og kutte utslipp, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland-Eriksen. 

Internasjonalt innføres det nå strengere krav og høyere kostnader for utslipp fra skip i årene som kommer. STEESMAT-prosjektet er en viktig del av EUs satsing på grønn skipsfart, med mål om kommersialisering av den nye teknologien innen 2029. Dette vil skape store markedsmuligheter for norske bedrifter når det gjelder nybygg, men også for ombygging av eksisterende skip. 

Bidrar til utslippskutt

Teknologien som utvikles i det nye STEESMAT-prosjektet er et innovativt kraftsystem basert på likestrøm ved medium spenning (MVDC), og kan erstatte dagens konvensjonelle vekselstrøm-system. Løsningen gjør at motorer kan kjøres mer effektivt på variabelt turtall, og vil samtidig gjøre det lettere å bruke ulike grønne energisystemer om bord på store skip, som batterier, solceller, brenselceller og vindkraft. 

Administrasjonen i Maritime CleanTech, bak fra venstre: Øystein Huglen, Runar Bjørkvik Mæland, Silje Sivertsen, Håvard Tvedte og Jan Norbeck. Framme fra venstre: Kari Stautland, Marte Jensen, Ada Jakobsen og Reber Iversen

STEESMAT-systemet vil også gjøre at skipene blir lettere og bruker mindre energi. Med potensial for å kutte utslipp med inntil 40 prosent, blir dette et viktig teknologisk gjennombrudd der norsk og europeisk industri viser vei for en mer bærekraftig maritim fremtid.

– EU-støtten på 90 millioner kroner gir oss mulighet til å utvikle løsninger som ikke bare reduserer utslipp, men også forenkler implementeringen av ulike bærekraftige energikilder. Jeg er stolt av partnerne våre, som sammen bidrar til mer effektiv og klimavennlig skipsfart, sier Ada M. Jakobsen, administrerende direktør i Maritime CleanTech.

Tidligere kystvaktskip blir testarena

Maritime CleanTech samarbeider med 12 europeiske partnere, inkludert norske aktører som Sustainable Energy, Wärtsilä, The Switch og NTNU. 

Det tidligere kystvaktskipet KV Senja, nå omdøpt til RV North Star, skal fungere som flytende laboratorium for prosjektet. Skipet vil bli utstyrt med det nye likestrømsnettet, som skal testes opp mot skipets systemer under reelle sjøforhold. Fartøyet er gjort tilgjengelig som testarena for prosjektet gjennom Sustainable Energy katapultsenter.

– Vi ser frem til å bruke testkapasiteten vår til å utvikle nye løsninger som vil bidra til reduserte utslipp fra global skipsfart. Teknologien vil først bli utviklet ved vårt testsenter på land, før den demonstreres til sjøs om bord på RV Northstar, sier Willie Wågen, administrerende direktør i Sustainable Energy katapultsenter.