Design- og utstyrskontrakt til HAV
HAV Design har blitt valgt til å utvikle enda et metanoldrevet serviceoperasjonsfartøy (SOV) for ESVAGT. HAV Design skal levere både skipsdesign og integrert utstyrspakke som inneholder fremdriftssystem, motorer, propeller og posisjoneringssystem.
– Vi er ydmyke og glade for å bli tildelt nok et oppdrag fra en kunde vi har hatt lenge og som også er en ledende operatør av SOV-er. ESVAGT stiller svært høye krav til prosjektgjennomføring, sikkerhet, miljøprofil og kostnadseffektiv drift. I så måte er de en kunde som gjør oss til en enda bedre leverandør, sier Gisle Vinjevoll Thrane, salgsdirektør hos HAV Design.
Det nybygde hybridfartøyet er av HAV 833 SOV-design. Skipet skal utstyres med metanol-elektrisk fremdriftssystem, inkludert en batteripakke som muliggjør svært lav- og nullutslippsdrift. SOV-en er 93 meter lang og 19,6 meter bred, og vil ha et mannskap på opptil 124.
Servicefartøyets hovedformål er å trygt transportere teknikere og reservedeler til og fra vindturbiner og transformatorstasjoner offshore.
Nummer 11 i rekken
Ved ferdigstillelse vil fartøyet gå inn som en integrert del Ørsteds UK East Coast Hub.
Dette er den ellevte SOV-en som ESVAGT utvikler sammen med HAV Group. ESVAGT er en dedikert leverandør av sikkerhet og operativ støtte til havs, og en markedsleder innen havvindløsninger.
Selskapet har en flåte på mer enn 40 fartøy og omtrent 1 100 ansatte til havs og på land. Selskapet er anerkjent som markedsleder og største operatør av SOV-er i Europa.
Bygges i Tyrkia
– Sikkerhet og bærekraft er kjernen i ESVAGTS forretningsstrategi, og en av våre viktigste prioriteringer er å støtte dekarboriseringen av offshoreaktiviteter. Det innebærer å bistå kundene våre med å dekarbonisere leverandørkjeden deres. Da må vi samarbeide med leverandører som passer denne strategien. Det er en vesentlig årsak til at vi velger HAV 833 SOV-designet, som vi kjenner godt og stoler på når det gjelder både operative og miljømessige gevinster, sier Ole Kristian Jakobsen, visekonsernsjef i ESVAGT.
Fartøyet skal bygges ved Cemre Shipyard i Tyrkia.
Brunvoll som leverandør av et fremdrifts- og manøvreringssystem
Brunvoll skal levere et komplett fremdrifts- og manøvreringssystem, inkludert azimuth fremdriftsthrustere, inntrekkbare azimuth thrustere og en tunnelthruster. Pakken inkluderer også Brunvolls eget Condition Monitoring System (BruCon CMS).
- Dette er et gjennombrudd for Brunvoll på azimuth propulsjonsmarkedet. ESVAGT og HAV Design er begge viktige aktører innen fornybar energi-segmentet. Vi har et langvarig forhold til begge selskapene, og vi er glade for at de nå også vil bruke våre fremdriftsthrustere. Brunvoll skal være en foretrukket leverandør til fartøy innen vindkraft, spesielt for fartøy med dynamisk posisjonering. Denne kontrakten bekrefter vår posisjon og at den omfattende tekniske utviklingen vi har gjort har vært vellykket, sa VP Sales, Bernt Rune Riksfjord, da det første fartøyet ble kunngjort i fjor.