Er det virkelig behov for ny godshavn for Bergensregionen?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Er det virkelig behov for ny godshavn for Bergensregionen?

I forbindelse med fremtidig ny godshavn (eksklusiv olje) for Bergensområdet har det fremkommet anslag for veksten i godstransporten. Men er dette nødvendigvis synonymt med havneaktiviteten?

Kan man ta disse uttalelsene på alvor:

•    “I kommunedelplan Bergen indre havn og i fylkets analyse av mulige ekspansjonsområder for ny godshavn er det estimert en årlig vekst i godstrafikken på ca 10%”.

•    “I 2010 uttalte Logistikk- og Transportindustriens Landsforening blant annet at godsvolum var forventet doblet innen 2030. Dette inngikk i grunnlaget for forslaget om flytting fra sentrumsområdet innen 10-20 år”.

Når det gjelder sistnevnte, snakker LTL sannsynligvis om den totale godstransporten, – hovedsakelig vogntog. Men man setter vel ikke i gang storstilt bygging av ny godshavn for at trailerne skal få “et sted å være”? Når det gjelder den første spådommen, kan ikke den tas på alvor.

Nedgang

Nå har det gått tre år siden utsagnene fremkom, og det er derfor mulig å se om utviklingen tar form i den retningen som forutsatt.

Containertransport har som kjent vært fremtiden i mange år, men Norge har hengt etter i utviklingen. Vi har sett på Statistisk sentralbyrås tall for godstransport over Bergen havn de siste årene (siste tall er for 3. kvartal 2013):

Tallene for perioden 4.kvartal 2012 - 3. kvartal 2013 (12 måneder) viser at containervolumet målt i tonn falt med 7,4% fra foregående 4-kvartalers periode. Dette er basis Lift on/Lift off. Tall for RoRo containers kom med i SSB statistikken fra 2012. Tar man de tre første kvartalene i hvert av 2012 og 2013, ser man at fallet blir på 5,1%.

SSB viser også antallet containers med last (teu = twenty foot equivalent units). Basis LOLO håndteringen var det en reduksjon i 2013 (på samme basis som ovenfor) på 15,6%. Når RoRo containers kommer med i beregningen, er ikke fallet like stort, men tallene for 2012 er ikke fulltallige. Antageligvis var nedgangen da 10/12% fra 2012 til 2013.

Uansett – veksttendensene har uteblitt.

BOH

Tall fra 2012 Bergen og Omland Havnevesen regnskapet viser at godsmengden for offentlige kaier falt med 5,87% fra året før til 596.839 tonn. Antall containers (teu) steg derimot med 11,33% til 31.455. Ovenfor (2013/2012) har vi basert oss på SSB tallene for containers med last. SSB tallene viser en økning på 9% hvis man tar med de tomme boxene, altså i nærheten av BOHs tall, for 2012 og 2011.

Tallene ovenfor viser at det foreløpig ikke finnes tegn til den forventede økningen av havnegodsmengden. Man må gjerne ha vyer, men de bør være rotfestet i virkeligheten.  Før man igangsetter et slikt stort og kostbart prosjekt, må alle aspektene belyses. Det er vel ingen som ønsker at man blir sittende med en spøkelseshavn i  … 2025.

Politikerne kommer og går, trailerne består

Hva har egentlig skjedd de siste årene med flytting av godsmengde fra vei til sjø (og bane). Det arrangeres konferanser og møter, og politikerne stiller opp villig vekk. Men har det skjedd noe som monner i form av treffsikre tiltak? Tvert imot er det mye som tyder på at utviklingen går i retning av flere vogntog. Vi siterer fra SSB datert 18.02.2014:

“I alt ble det transportert 15,8 millioner tonn gods over grensen i 2013, en økning på 4,6 prosent i forhold til 2012. Om lag 1,8 millioner tonn av dette ble transportert på ferje, enten med bil eller tilhenger. Eksporten av gods økte med 7,9 prosent til 6,7 millioner tonn, mens importen økte med 2,2 prosent til drøyt 9,1 millioner tonn”.

Tilbake til Bergen. Bør man ikke begynne i riktig ende? Det betyr at først må skiftet vekk fra vei igangsettes med de tiltakene det medfører. Hvis så et slikt skifte virkelig skyter fart, kan man vurdere fremtidig havneløsning tilpasset virkelighetens verden, – kostnadene også tatt i betraktning.

Slik som situasjonen er nå, heller vi til BOHs oppfatning om at en opprustning av dagens alternativ vil være en bedre løsning, der investeringene kan gjennomføres gradvis etter hvert som det er økonomisk kapasitet. (..og man kan se konturene av eventuell økning av godsmengden – vår kommentar).

For det er vel nettopp “den store” økningen i godsmengden som skal være grunnlaget for eventuell ny havn. Hva mener for eksempel rederiene som anløper Bergensområdet? Ser de for seg vekst på 10% årlig? Ser de for seg vekst i det hele tatt? I 2009 uttalte adm.dir. i  SeaCargo seg til Bergens Tidende med blant annet følgende kommentar:

Der er rikeleg med plass på Dokken for den godsmengda som skal inn og ut av Bergen hamn. Av godsmengdene inn til Bergen hamn er det forsvinnande lite som skal over Dokken. Her er det stor nok plass, og plasseringa er ideell. Tett inntil hovudvegnettet og kort veg til jernbanen. Men Dokken kan utan tvil gjerast meir effektiv, slik at snutida til fraktebåtane vert kortare”.

Det vil forbause om ikke situasjonen i dag er den samme – blant annet basert på ovennevnte tall for container håndteringen.

Ikke naturlig transitthavn

Man må faktisk ta inn over seg at Bergen er ingen naturlig transitthavn slik som infrastrukturen er i området, inkludert byens naturlige oppland. På den annen side – det at infrastrukturen er så dårlig, burde jo favorisere sjøtransport til og fra Bergen. Så kan man gruble på hvorfor det ikke skjer.