Sjøfartsdirektoratet tar et viktig skritt mot en mer moderne og bærekraftig fremtid ved å slutte å sende ut plastkort for personlige sertifikater.

Slutt på plastkort – nå blir sjøfolkenes sertifikater elektroniske

Sjøfartsdirektoratet tar et viktig skritt mot en mer moderne og bærekraftig fremtid ved å slutte å sende ut plastkort for personlige sertifikater. Fra nå av vil alle sertifikater være tilgjengelige elektronisk gjennom appen «NMA Seafarer» og på «Min side sjøfolk».

I en pressemelding fra Sjøfartsdirektoratet kommer det frem at de elektroniske sertifikatene vil ikke lenger inkludere bilde eller signatur, i samsvar med kravene i STCW-konvensjonen, Section A-I/2.

Sjøfolk som tidligere har fått plastkort, kan selvsagt fortsatt bruke disse. Under inspeksjoner kan mannskapet vise sertifikater i enten plastkortformat eller som godkjente elektroniske sertifikater.

Overgangen til elektroniske sertifikater følger bestemmelsene i STCW-konvensjonen og IMO-sirkulæret MSC.1/Circ.1665, som tillater å legge til rette for bruk av elektroniske sertifikater for sjøfolk, skriver Sjøfartsdirektoratet i pressemeldingen.

Jørgen Eilelsen, Ingeborg Knapstad, Therese Landås, Irene Mortveit Ellingsen og Per Otto Årland er noen av de som blant annet jobber med sertifikater i Sjøfartsdirektoratet.

Tilbakeføring av ferdighetssertifikater

Fra 1. april 2025 tar Sjøfartsdirektoratet også tilbake ansvaret for å utstede ferdighetssertifikater som tidligere har vært utstedt av kurssentre.

Sertifikatene vil bli tilgjengelige elektronisk via appen «NMA Seafarer» og på «Min side sjøfolk». Det vil ikke bli utstedt sertifikater i fysisk format.

Bakgrunnen for endringen er blant annet et ønske om å øke sikkerheten mot forfalskning og sikre at alle sertifikater følger samme mal. HTW-komiteen (Human Element, Training, and Watchkeeping) har uttrykt bekymring over svakhetene i dagens system.

Det gjelder følgende sertifikater:

  • Grunnleggende sikkerhetskurs (tabell A-VI/1-1, 1-2, 1–3 og 1-4)
  • Ledelse i brannslukking (tabell A-VI/3)
  • Medisinsk førstehjelp (tabell A-VI/4-1)
  • Medisinsk behandling (tabell A-VI/4-2)
  • Sikringsbevissthet (tabell A-VI/6-1)
  • Sjøfolk med særlige sikringsplikter (tabell A-VI/6-2)
  • Sikringsoffiser (SSO) (tabell A-VI/5)

– Som ansvarlig myndighet ønsker vi å møte disse utfordringene ved å selv utstede ferdighetssertifikatene. Dette vil gi oss som flaggstat bedre kontroll og etablere systemer for å forebygge uønskede konsekvenser, sier Therese Landås, underdirektør på Underavdeling sjøfolk.

For å sikre en smidig overgang vil det være en overgangsperiode fra 1. april til 15. august 2025, der kurssentre kan velge om de ønsker at sertifikatene utstedes av Sjøfartsdirektoratet eller om de vil fortsette å utstede dem selv.

Sjøfolk må selv søke om sertifikat hos Sjøfartsdirektoratet, da kurssentrene ikke lenger skal utstede sertifikater. Du kan lese mer om hvordan du søker personlig maritimt sertifikat her.

Sertifikater utstedt av kurssentre før 15. august 2025 vil fortsatt være gyldige. Sertifikatene følger gebyrsatsen til Sjøfartsdirektoratet, som for tiden er 682 kroner.

– Vi forventer kort saksbehandlingstid for disse sertifikatene, da de i hovedsak vil bli utstedt automatisk basert på innrapporterte kurs. Dette vil redusere behovet for manuell saksbehandling, sier Landås.

Søknaden må betales før sertifikatet kan utstedes.