GA-tegning av fartøyet.

Elektrisk kontrakt for Oma Baatbyggeri

Torghatten og Oma Baatbyggeri har signert avtale om bygging av to elektrisk drevne ferger. BOS Power er valgt som systemintegrator av elektriske fremdriftssystemer.

Publisert Sist oppdatert

De nye fergene er i overkant av 49 meter lange, har en bredde på 13 meter og skal frakte 95 passasjerer og 28 biler. Fergene skal bygges i aluminium.

Fergene skal bygges av Stord-baserte Oma Baatbyggeri og leveres til Torghatten i fjerde kvartal av 2025.

Nyeste teknologi i bruk

Fergene er utstyrt med batteripakker, som kan lades fra det nasjonale strømnettet, i tillegg installeres dieselgeneratorer for «backup» (plug-in hybrid/ elektrisk). Fergene må oppfylle strenge miljøkrav som kraftig reduserte CO₂-utslipp og mye bedre energieffektivitet.

– Den nyeste teknologien tas i bruk, noe som vil spare miljøet og samtidig øke passasjerkomforten. Fergeforbindelsene skal drives med kraft fra land, noe som skaper betydelige miljøforbedringer, reduserer CO₂-utslipp og oppnår besparelser i det totale energiforbruket, skriver Oma Baatbyggeri i en pressemelding. 

De nye fergene har en universell utforming med utmerkede sjøegenskaper og er spesialdesignet og utstyrt for å hjelpe mennesker med nedsatt funksjonsevne. Dette inkluderer fargevalg for å støtte synshemmede, induksjonssløyfesystem for å hjelpe hørselshemmede og brede korridorer og minimale høydeterskler for å lette bevegelsen for personer med fysisk funksjonshemning.

Representerer innovasjon 

– For oss representerer dette bygg nummer 552 og bygg nummer 553. Dette er et fergekonsept som er videreutviklet og basert på verftets tidligere bygg nummer 540 som ble levert i 2019. Prosjektet er spennende for Oma Baatbyggeri, fordi det representerer innovasjon og videreutvikling av verfts fartøysportefølje. Når det gjelder sysselsetting er disse prosjektene veldig viktig for oss, siden de vil bidra til et stabilt aktivitetsnivå frem til slutten av 2025. Videre så demonstrerer de at vi sammen med vår klynge av leverandører er konkurransedyktige sammenlignet med andre europeiske verft, heter det i pressemeldingen. 

Fartøyene bygges i sin helhet på Stord og mange lokale leverandører vil være involvert. BOS Power fra Bergen er ansvarlig for integrasjonen av det elektriske/hybride fremdriftssystemet og overvåkingssystemet om bord. Teca AS, et annet firma lokalt på Stord, er ansvarlig for den elektriske installasjonen om bord, mens Hardangerbaserte Fjellstrand AS vil bidra med bygging av aluminiumsseksjoner til prosjektet.

I tillegg vil en rekke andre lokale leverandører være involvert: 

– Det er viktig for oss som båtbygger å tenke bærekraft og i denne forbindelse er det høyt fokus på kortreiste leveranser i den grad dette er mulig. Som en tommelfingerregel skaper hver jobb ved verftene fem jobber i forsyningskjeden. Sånn sett er ringvirkningene lokalt og regionalt i Norge av stor betydning. 

BOS Power

BOS Power er valgt som systemintegrator av elektriske fremdriftssystemer til fergene. Leveransen inkluderer komplette elektriske fremdriftssystemer, som inkluderer batteripakker og integrert MOVEe kraft- og energistyringssystem designet for å optimalisere ytelse og effektivitet.

Fartøyene vil være utstyrt med energieffektive elektriske fremdriftssystemer bestående av to azimut-thrustere, hver drevet av permanentmagnetmotorer og et batterisystem.

– Vi er glade over å være med til å bidra til en bærekraftig maritim fremtid i samarbeid med Oma Baatbyggeri og Torghatten. Våre innovative løsninger vil ikke bare redusere utslipp, men også forbedre effektiviteten og påliteligheten av transporttjenester i denne viktige regionen, uttalte Eirik Nesse, direktør for marinfremdrift hos BOS Power i en pressemelding.