MF «Lote» er ombygd for å gå på elektrisitet over Tysfjorden, mens MF «Sulafjord» (bak) er reservefartøy.

Fjord1 starter testing av el-ferjer over Tysfjorden

Fjord1 overtar driften av riksvegferjene over Tysfjorden i Nordland fra i dag, 1. desember, og vil snart ha verdens lengste elektriske ferjesamband.

Den nye ferjekontrakten mellom Statens Vegvesen og Fjord1 omfatter både riksveg 827 mellom Drag og Kjøpsvik og E6 mellom Bognes og Skarberget. Her blir det hyppigere avganger alle dager og økt kapasitet på sommeren.

Kontrakten løper fram til 2032.

Lengste grønne samband

Ifølge kontrakten skal alle de ordinære ferjene over Tysfjorden driftes med elektrisitet. Nå starter testperioden mellom Drag og Kjøpsvik, som blir Norges – og verdens – lengste el-ferjesamband.

– Norge ligger helt i front når det gjelder det grønne skiftet innen maritim transport. Det er ekstra gledelig at vi nå får grønne ferjer også i nord, på et samband som bare for noen år siden ble vurdert som for langt, dyrt og komplisert for nullutslippsløsninger, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen.

Nye fartøy

Fjord1 setter inn tre fartøy, som er ombygd for å være tilpasset el-ferjedrift. MF «Lote» og MF «Glutra» er allerede på plass på E6 mellom Bognes og Skarberget. Ferjekaiene er imidlertid ikke tilpasset el-drift ennå, på grunn av forsinkelser i framføringen av ny kraftlinje til Bognes. Ferjekaiene skal være ferdig ombygd og klar for el-drift til høsten.

Dermed blir MF «Fannefjord» først ut med el-drift over Tysfjorden når fartøyet er ferdigstilt på nyåret. Med en overfart på 14,8 kilometer blir dette verdens lengste el-ferjesamband.

I mellomtida vil reserveferja MF «Sulafjord» ta trafikken mellom Drag og Kjøpsvik.

Fantastisk utvikling

– Det er utrolig imponerende å se hvordan teknologien har utviklet seg de siste årene. Det er ikke mange år siden vi startet med å drifte en strekning på 4,8 km kun på elektrisitet, mens vi nå skal drifte drifte verdens lengste elektriske samband! Utviklingen har vært fantastisk, sier regionleder i Fjord1, Jan Petter Thomsen.

– Vi har kommet langt i løpet av disse årene, samtidig som regularitet, driftssikkerhet og komfort på el-ferjene er vært høy sammenlignet med tradisjonell forbrenningsteknologi, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo.

Det var for øvrig Fjord1 sin ferje MF «Glutra» som startet energi-revolusjonen med flytende gass (LNG) i 2000,og som i nyombygd versjon gjør det mulig å reise med nullutslipp fra Svinesund til Kirkenes.

Bedring for trafikantene

Fra i dag blir rutetilbudet på E6 utvidet, og det skal være tre ferjer i helårlig drift, mot to i dag. Dette betyr at det blir flere avgang på dagtid, når trafikken er størst. På sommeren blir det ekstra avganger.

Selv om det likevel skulle blir køer i perioder, vil trafikken gli lettere og tilbudet til trafikantene bli bedre. Samtidig som ferjekaiene langs Tysfjorden er bygd om for å tilpasses elektrisk drift, er oppstillingsarealet forbedret og det er bygd toalett og andre fasiliteter for publikum. De nye anleggene tas i bruk på nyåret.

Om bord blir også servicen bedre, med krav til universell utforming og tilpasning for modulvogntog. Det blir også Autopass-regulativ med automatisk lengdemåling.

Det blir også en endring i kiosktilbudet til reisende når vestlandsrederiet overtar.

– Nå kommer endelig våre tradisjonsrike og populære sveler på plass i kioskene ombord, noe som blir et fint tilbud under overfarten, avslutter Jan Petter Thomsen.