En testversjon av ECOsubseas nyeste vaskerobotteknologi, Pink Panther, vasker skroget på «British Chief» i Singapore i september 2024.

Får 69 millioner i lån til skalering av skrogvaskteknologi

Innovasjon Norge gir ECOsubsea 69 millioner kroner i grønt vekstlån for å bygge tre nye skipsvaskeroboter i Singapore.

Austevoll-selskapet ECOsubsea har patentert en unik og verdensledende løsning for rask og effektiv vasking av skipsskrog. Denne skal de nå skalere opp i Singapore, verdens nest travleste havn. I dag selger selskapet kommersielle vasker i havnebassenget fra et fartøy som seiler ut til skipene og vasker dem mens de bunkrer drivstoff.

Med 150 millioner i total kostnadsramme, hvorav 69 millioner er grønt vekstlån fra Innovasjon Norge, skal ECOsubsea bygge ytterligere tre fartøy og betydelig øke vaskekapasiteten i Singapore. Hensikten med grønne vekstlån er å utløse privat kapital og gi gunstige betingelser til bedrifter med klimavennlige investeringer.

– ECOsubseas resultater har vært over all forventning, og i år planlegger de full kommersiell drift av den nye vaskeroboten. Løsningen de har utviklet er unik og norsk. ECOsubsea har skaffet seg et hestehodes forsprang på konkurrentene i et enormt globalt marked og de har store ambisjoner for skalering i årene som kommer, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge.

Vasker ti ganger raskere enn dykkere

ECOsubsea leverte sin første kommersielle vask i 2012, og siden har de jobbet med å utvikle neste generasjon skrogvask. Denne teknologien kaller de «Pink Panther», og den vasker skrog i 7,66 meters bredde. Et stort tankskip kan dermed vaskes på fire timer, mot opp mot 40 timer ved bruk av tradisjonell vask ved hjelp av dykkere. Dermed kan skipene vaskes mens de ligger til ankers og fyller drivstoff, noe som er helt avgjørende for kundene. 

Pink Panther-teknologien er et kinderegg av gevinster for miljø, klima og rederienes regnskapsmessige bunnlinje. Roboten samler opp all begroing på skipene og fjerner derfor risikoen for at fremmede arter eller giftstoffer fra bunnsmøring havner på havbunnen. Med rene skrog reduseres drivstofforbruket og dermed utslipp av CO₂. 

– Alt som står mellom status quo og det å få orden på marin begroing globalt er skalering av løsninger som kan gjøre dette trygt, effektivt og miljøvennlig. Vi har et teknologisk forsprang og sterk teknologi kompetanse i teamet her på Vestlandet. Innovasjon Norge er springbrettet som gjør det mulig at vi kan skalere opp raskere og bidra med større miljømessig gevinst, sier administrerende direktør Tor Mikal Østervold, i ECOsubsea AS. 

Ambisjoner om å ta halve verdensmarkedet

CEO i EcosSubsea, Tor Mikal Østervold.

ECOsubseas egne beregninger viser at skrogvask kan kutte 100 millioner tonn CO₂ på global basis. Selskapet har ambisjoner om selv å bidra til at to millioner tonn CO₂ blir kuttet i 2025, og de vil på sikt ta 50 prosent av det globale skrogvaskmarkedet. Det betyr i så fall at ECOsubsea bidrar med å kutte 50 millioner tonn CO₂.

Selskapet sikter mot 250 vaskeroboter over hele verden, der hvor skipene er, blant annet Suez, Panama, Gibraltar og Singapore. De benytter seg av norske leverandører og norske kompetansemiljøer. Mye av teknologien kommer fra olje og gass, akvakultur og fiskeri. 

– Det er viktig for oss å beholde teknologiutviklingen her i Norge. Vi kunne nok fått det billigere andre steder, men da ville vi aldri fått den kvaliteten som trengs, sier Østervold.