Utnevning av ny dispasjør
Andreas Langerud Nesheim er oppnevnt som ny dispasjør.
Nesheim har i tillegg til juridisk embetseksamen (Cand. Jur) fra Universitetet i Oslo, lang og bred erfaring innen sjørett og sjøforsikring. Nesheim avga onsdag 20. desember sin forsikring, etter reglene i domstolloven og sjøloven.
Dispasjør er en gammel juristfunksjon med lange tradisjoner. Til tross for dette er dispasjørrollen en sjelden fugl blant juristenes yrkesvalg her til lands. Siden 2011 har Norge bare hatt én dispasjør, og dette har gjort ordningen sårbar.
– Regjeringen har derfor gjort endringer i regelverket slik at det kan oppnevnes flere dispasjører. Vi er glad for at vi i dag har fått på plass Nesheim, som kommer med anbefalinger både fra Norges Rederiforbund og The Nordic Association of Marine Insurers (Cefor), sier statssekretær Hans-Petter Aasen.
Forsikrer å dispasjere i samsvar med lov og rett
Det følger av sjøloven at dispasjører oppnevnes av den som Kongen bestemmer. I forbindelse med utnevningen må dispasjøren avgi såkalt forsikring etter reglene i sjøloven (§ 467 fjerde ledd) og domstolloven (§ 141).
Statssekretær Hans-Petter Aasen, som representant for departementet spurte Nesheim:
«Forsikrer De at De vil dispasjere i samsvar med lov og rett, og i det hele tatt samvittighetsfullt oppfylle Deres plikter som dispasjør?»
Til dette svarte Nesheim, stående:
«Det forsikrer jeg».
Viderefører sjølovens regler om offentlig oppnevnte dispasjører
Etter at en ordning med offentlig oppnevnte dispasjører ble avskaffet i Danmark, sendte Justis- og beredskapsdepartementet i 2018 ut et høringsnotat der det ble reist spørsmål om å avskaffe ordningen med offentlig oppnevnte dispasjører også i Norge.
Både forsikringsbransjen og den maritime næringen var kritiske og har klart gitt uttrykk for at de ønsker å beholde ordningen, og at det legges til rette for oppnevning av en ny dispasjør.
– Regjeringen mener det er viktig å lytte til næringen. Vi har derfor besluttet å videreføre ordningen. Norge har lange tradisjoner som skips- og sjøfartsnasjon, derfor mener jeg det er viktig å velge løsninger som skaper forutsigbarhet for næringen, og som står seg over tid, sier statssekretær Hans-Petter Aasen.