Optimar skal levere komplett fabrikk til DFFU
DFFU (Deutsche Fischfang- Union GmbH & Co. KG) inngikk kontrakt med VARD tidligere i år og har nå signert med Optimar for totalleveranse av fabrikken om bord som skal leveres i 2024.
Optimar har lang historie på leveranser av skreddersydde løsninger til trålere som fisker i Barentshavet.
- Vi er glade for at DFFU har valgt vår fabrikkløsning om bord på sin nye tråler og at vi med dette fortsetter det gode samarbeidet fra tidligere. Sist DFFU utvidet sin fiskeflåte var det også Optimar som leverte fabrikkløsningen, så det er svært gledelig at vi nå fortsetter samarbeidet, sier VP Sales & Marketing Viggo Brevik, i en pressemelding.
Deutsche Fischfang-Union GmbH & Co. KG (DFFU)
DFFU er det eldste fiskeriselskapet i Tyskland med over 100 års historie. Siden 1995, har DFFU vært en del av det Islandske selskapet Samherji/Alda Gruppen. Selskapet representer alle deler av verdikjeden, fra fiske, prosessering og distribusjon.
DFFU setter bærekraftig fiskeri i fokus og med 100% utnyttelse av fangsten sikrer de at alt som blir tatt ut av havet kommer til nytte. Optimar er glade for å kunne være en god samarbeidspartner og leverandør på dette området.
Den nye tråleren til DFFU vil ha linje for hvitfisk med filetproduksjon og automatisk porsjonering av filetene, samt også mulighet for levering av sløyd og iset fisk for landanlegg. Båten vil i tillegg ha egen rekelinje om bord. Denne vil ha en kapasitet på ca 30 tonn singelfryst reke mens filetlinjen vil ha en kapasitet på rundt 60 tonn fryst fisk.
- Med gode innspill fra rederiet har vi designet utblødningstanker om bord med jevn og hyppig sirkulering av vannet for å oppnå en mer effektiv utblødning av fisken, skriver Optimar.
Med tre Optimar Autofrysere vil alt ligge til rette for rask innfrysning av fisken. Av hvitfisk vil fabrikken håndtere både filet produksjon og porsjons produksjon. Optimar sin automatiserte hotelløsning samt egenpatenterte palleterer med integrert heis vil sørge for mest mulig automatisk håndtering av fisken, samt rene paller ved lossing.
- Det er viktig for oss å ta hensyn til de som skal arbeide om bord i fabrikken og minimere belastingen på de ansatte. Med høy grad av automatisert fabrikk unngår en slitasje på mannskapet over tid, skier salgsingeniør Vidar Bjørge.