Marine Manager brukes i samarbeid med Northern Xplorer, for utvikling og sener bygging av deres serie av "Zero Emission cruiseskip", som vil sette en ny standard i Cruise-industrien. Utviklingen av deres nullutslipps cruisefartøy har pågått siden 2019 og vil blant annet bli å se i Verdensarvpark-fjordene etter 2026.

Marine Manager er sikret ni kontrakter knyttet til det grønne skiftet

Marine Manager har som mål å bli den foretrukne plattformen for å sikre effektive, trygge og grønne utviklingsprosjekter i maritim næring inn mot 2030-målene.

Publisert Sist oppdatert

Marine Manager har siste årene vunnet innpass hos rederier og verft i Norge hvor de har siktet på å jobbe tettere sammen på felles digitale plattform for å få ned kostnader og liggetid på verft ved konvensjonelle re-sertifiseringer og ombygginger. 

- Nå i 2023 har vi satset inn mot nybygg og ombygginger av fartøy til mer klimavennlige fremdriftssystemer, gjerne i form av innovasjonsprosjekter hvor flere selskaper går sammen for å utvikle ny og fremtidsrettet teknologier, forteller daglig leder i Marine Manager, Torstein Rasmussen, til Skipsrevyen. 

Daglig leder i Marine Manager, Torstein Rasmussen.

9 kontrakter knyttet til det grønne skiftet 

Marine Manager AS har utviklet arbeidsverktøyet Marine Manager, en app som lar rederi, verft og utstyrsleverandører ha tilgang til å legge inn arbeidspakker, dokumenter, gruppevarsler, arbeidsoppgaver, budsjettendringer og fremgang, som noteres til arbeidsprosessen i sin helhet.

Hittil i 2023 har selskapet vunnet 9 kontrakter knyttet til det grønne skiftet. 

- Av nybygg har vi kontrakter for Hagland Shipping med hybrid fremdriftsløsninger inne lasteskip/tørrbulk, containerskip til Maersk som går på metanol, et nybygg for Vaholmen VOC Recovery hvor man i fellesskap med Wärtsilä og Ulstein Design har utviklet et fartøy som innehar et komplett prosessanlegg for å hente ut avgasser fra skip som laster råolje. I tillegg har man også inngått avtale med Northern Xplorer for utvikling og senere bygging av deres serie av «Zero Emission cruise skip» som vil sette en ny standard i Cruise-industrien. Utviklingen av deres Null utslipps Cruise fartøy har pågått siden 2019 og vil blant annet bli å se i Verdensarvpark fjordene etter 2026, forteller Rasmussen.

En mengde grønne prosjekter 

Marine Manager blir benyttet som prosjektledelses verktøy for utvikling og installering av brenselceller for TECO 2030 sitt HyEkoTank prosjekt.

Prosjektet har som mål å ettermontere 2.4MW av brenselceller og kontainerbaserte hydrogentanker om bord på et 20 år gammelt skip.

Prosjektet er delfinansiert av EU og på laget til TECO 2030 er et konsortium av flere selskaper, inkludert Shell og Tarbit Shipping.

- Vi er deltar også i Maritime CleanTechs prosjekt for å kartlegge behov for og kapasitet til ombygging av fartøy til lav og nullutslippsteknologi. Prosjektet vil kartlegge både løsninger som tar ned utslipp på eksisterende flåte, og omfanget av ombyggingsbehovet.Videre har vi inngått samarbeid med katapultsenteret Sustainable Energy, som driver, koordinerer og deltar i prosjekter innen fornybar energi.

Marine Manager blir benyttet som prosjektledelsens verktøy for utvikling og installering av brenselceller for TECO 2030 sitt HyEkoTank-prosjekt. Prosjektet har som mål å ettermontere 2.4MW av brenselceller og kontainerbaserte hydrogentanker om bord på et 20 år gammelt skip.