Innlegg:
– Ingen kan leve av en lønn på 9000 kroner
Gjennom en lang og stolt historie har vi i Norge utviklet en ledende skipsfart med sjøfolk i verdensklasse. En av årsakene til at vi har lyktes så godt er grunnlagt på en solid erfaring for opplæring og utvikling av offiserer og maritimt personell. Det har vært en praksis å investere tid, ressurser og kunnskap i utviklingen av nye generasjoner av stolte sjøfolk.
Investeringen som mangler nå, er en forsvarlig lønn til kadettene!
Utdanningsinstitusjonene tar sin del av ansvaret, på best mulig måte. Utdanningen frem til kadett kan gjøres på ulike måter. En hovedled frem er videregående opplæring, lærlingperiode, fagbrev og til slutt fagskole.
Alternativ kan man søke opptak på fagskole basert på realkompetanse, som vil si at man allerede har investert noen år i yrkeslivet eller annen utdanning. Den andre hovedleden går via videregående skole for opptak på universitet eller høyskole, for en treårig bachelorutdanning.
En kombinasjon av disse er også mulig. Uavhengig av retningen man går er det et langt utdanningsløp. Etter endt skolegang, med utstedt vitnemål, er man fra det offentlige ikke lenger å anse som student. Da skal man ut som kadett, ansatt i rederiene, for å fullføre kravene som er satt for å kunne søke ut sitt sertifikat.
Som kadett er man altså både i arbeid og under opplæring. På samme måte som lærlinger. Forskjellene ellers er likevel store. Som lærling er man sikret en lønn som starter på 30 % og ender på 80 % av begynnerlønn etter endt opplæring.
Ifølge SSB var medianlønn for lærlinger på skip i 2023 på 247 680,- kroner. Den store gruppen med lærlinger er samtidig i en alder med få økonomiske forpliktelser og ofte hjemmeboende.
For kadetter er situasjonen en helt annen. En kadett er sikret drøyt 9000,- kroner per måned. Og det er etter flere år med utdanning, og hvor veldig mange er blitt selvstendige, med økonomiske forpliktelser. Men hvem kan være selvstendig for 9000,- kroner per måned, før skatt? Det er ikke en lønn å være stolt av!
Kadetter er omfattet av refusjonsordningen for sjøfolk, som kommer rederiene til gode. Dette betyr at rederiene får refundert all skatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift for kadetter, inntil ca. 220 000,- kroner.
I tillegg til dette kan rederier søke tilskudd på inntil 49 140,- kroner for kadetter innenfor tilskuddsordningen. For kadetter utenfor tilskuddsordningen kan rederiene få hele 76 500,- kroner i tilskudd.
Kadettperioden er en essensiell del av det maritime utdanningsløpet. Det er den avsluttende perioden hvor man får operasjonalisert den omfattende teoretiske, høyere utdanningen man har fullført og fått vitnemål for, til praktisk kunnskap for den virkelige og krevende hverdagen vi trenes til som offiserer på sjøen.
Dette er tiden hvor kadettene virkelig kan investere av sin tid i praktisk opplæring og utvikling, for å bringe den stolte norske sjømannstradisjonen og næringen videre inn i fremtiden.
For kadettene i dag er det med vantro man finner ut av hva man får i lønn, og utfordringen for de fleste blir hvordan man skal raskest mulig kan komme seg gjennom kadettiden og få en betaling det står respekt av. Det gir ikke et godt utgangspunkt for læring og utvikling.
En samlet maritim næring, inklusiv Sjøforsvaret og det politiske miljø er klokkeklar om behovet for økt rekruttering og utdanning. Vi trenger flere sjøfolk! Uten kadetter blir det ingen nye norske offiserer.
Som forbund skal vi ta vår del av ansvaret for at dette ikke har blitt løftet høyere på agendaen tidligere.
Overenskomsten for kadetter er der for å sikre en minimumsbetaling til kadetter. Den åpner likevel opp for at betalingen kan være betraktelig bedre enn minimum, om rederiene er villig til det. Nyetablerte NSOF Ung ser det som sin plikt å sette dette på dagsorden, for alle nåværende og fremtidige kadetter.
Nå er det på tide at næringen ser på denne investeringen med nye øyne. Gjør det til en investering å være stolt av.
Gjør kadettene stolt av å være fremtidens maritime ledere i en respektert maritim næring.