Kronikk

Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.

Avdekker en bekymringsverdig mangel på forståelse 

Sveinung Stensland (H) har nylig sendt et skriftlig spørsmål til fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss og klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, hvor han etterspør konsekvensene av norske lønnsvilkår i norske farvann. Dette innspillet avdekker en bekymringsverdig mangel på forståelse for hva som utgjør innenriksfarten i Norge.

Publisert

Innenriksfarten i Norge er en kompleks og vital del av vår nasjonale infrastruktur. Norske rederier med norsk besetning konkurrerer direkte med utenlandske aktører som opererer under helt andre lønns- og arbeidsvilkår. 

Denne konkurransefordelen for utenlandske aktører har ført til en betydelig nedgang i andelen av NOR-flaggede fartøy i innenriksfarten. Dette er en utvikling som bør bekymre våre politikere.

Norske rederier i innenriksfarten spiller en avgjørende rolle for sysselsetting og verdiskapning langs hele kysten. De bidrar ikke bare til økonomisk aktivitet, men utgjør også en vital del av vår totalberedskap. I en krisesituasjon er det avgjørende å ha en robust og pålitelig flåte av norske fartøy som kan mobiliseres raskt.

Det er også viktig å avlive myten om at norske lønnsvilkår vil forringe skipsfartens konkurransekraft i forhold til veitransport. I 2015 ble tariffavtaler knyttet til veitransport i Norge allmenngjort for å verne det norske transportmarkedet mot utenlandske operatører som opererer på internasjonale lønninger. 

Dette tiltaket ble støttet av både arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner, og har bidratt til å opprettholde en rettferdig konkurransesituasjon i veitransportsektoren.

Det er på høy tid at vi tar liknende grep for å beskytte innenriksfarten. Norske rederier må få de samme konkurransevilkårene som sine utenlandske konkurrenter. Dette vil ikke bare sikre arbeidsplasser og verdiskapning langs kysten, men også styrke vår nasjonale beredskap.

Sveinung Stenslands innspill viser at det er behov for økt kunnskap og forståelse blant våre politikere om de utfordringene innenriksfarten står overfor. Det er avgjørende at vi tar grep nå for å sikre en bærekraftig og konkurransedyktig norsk skipsfart i fremtiden.