Innlegg:

Tommy Stranden, Chief Sales & Commercial Officer i Glamox' Marine, Offshore & Wind-divisjon.

– Autonome fartøy vil endre maritim belysning

Autonome skip vil endevende maritim sektor på liknende vis som Netflix påvirket videobutikkene i sin tid. Men behovet for kvalitetsbelysning vil ikke forsvinne av den grunn, skriver Tommy Stranden i Glamox i dette innlegget.

Publisert

Såkalte Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) har allerede blitt sjøsatt og i drift i dag. Dette er autonome fartøy som opererer med minimal eller ingen menneskelig styring, og skipene er avhengige av sensorer, programvare og kommunikasjon for å navigere. 

Eksempelvis er «Yara Birkeland» verdens første helelektriske, autonome og utslippsfrie containerskip. Fartøyet transporterer gjødsel mellom norske havner. Verdens første autonome ferge bygges dessuten nå i Tyrkia for Fjord1, for å settes i drift på fergeruten Lavik-Oppedal fra september 2026. 

Den første autonome kryssingen og dokkingen vil finne sted i 2027, med autonom navigasjon fra 2028.

Bransjetrenden går i én retning: færre eller ingen mennesker på fartøyene. Betyr dette at det trengs mindre belysning?

Nei, tvert imot. 

Autonome fartøy vil fortsatt ha behov for navigasjonslys og belysning for passasjerer og et begrenset antall mannskap. Det vil dessuten være nødvendig med en betydelig mengde marinesertifisert belysning av høy kvalitet, som kan støtte kamerasystemer.

Det meste av denne belysningen vil være smart belysning. I dag brukes slik belysning på fartøy i betydelig mindre grad enn for eksempel i kommersielle bygninger på land. Derfor vil det kreves et betydelig løft på dette området i maritim sektor.

Økt bruk av smart belysning på skip vil dessuten effektivisere energibruk, og dermed hjelpe norske rederier med å oppfylle krevende, internasjonale utslippsforpliktelser. Effektiviseringsgevinsten vil først og fremst komme fra man kan slå på lysene først når folk trenger dem og automatisk skru dem av når ingen er til stede.

For fartøy som fortsatt vil operere med besetning eller passasjerer kan man dessuten øke bruk av såkalt Human Centric Lighting (HCL), som er teknologi som gjør det mulig å synkronisere lys med folks døgnrytme for å forbedre søvn og velvære.

Autonom skipsfart vil ikke innta hele skipsleien over natten. For å komme dit må man avklare spørsmål rundt reguleringer, infrastrukturinvesteringer, ulykkesansvar, cybersikkerhet og sosial aksept.

Alle disse momentene vil imidlertid ikke stoppe det som er hovedutviklingen innen skipsfarten, nemlig at det blir færre mannskap og økt automatisering.

Autonome offshoreplattformer

Overgangen til ubemannede operasjoner allerede i full gang i offshoresektoren. For eksempel vil noen av olje- og gassplattformene som bygges på Yggdrasil-feltet i Nordsjøen være delvis eller helt ubemannet. Plattformene vil overvåkes og driftes av et landbasert kontrollsenter.

Ubemannede transformatorstasjoner for havvindparker driftes også allerede, og flere er planlagt i tiden som kommer. Vedlikeholdsteamene som regelmessig skal inspisere disse plattformene vil ha behov for god belysning for å gjennomføre sine oppgaver. Plattformene vil være utstyrt med flerfoldige kameraer som vil kreve flimmerfri belysning med høy kvalitet, inkludert flomlys, slik at eksterne operatører kan aktivere dem og undersøke potensielle avvik.

Innføringen av ubemannede fartøy og plattformer vil ikke bety at man skrur av lysene i disse sektorene. Tvert imot vil det bety en ny vår for marinesertifisert smartbelysning av høy kvalitet.