«Nordic Pearl».

Slik ser Danskebåten ut nå

Den nyrenoverte Danskebåten MS «Nordic Pearl» anløp Oslo for første gang onsdag.

I løpet av første kvartal 2025 investerer Gotlandsbolaget omkring 250 millioner danske kroner i å oppgradere de to passasjerskipene som daglig anløper Oslo og København.

MS «Nordic Pearl» – tidligere kjent som MS «Pearl Seaways» – har ligget i tørrdokk i Landskrona siden starten av januar. Der har lugarene blitt totalrenovert og skroget er malt i det Gotlandsbolaget omtaler som en "akvagrønn" farge.

Onsdag anløp skipet for første gang Oslo i ny drakt. 

Kim Heiberg, rutedirektør for Københavnbåten for Gotlandsbolaget.

– Den akva-grønne fargen er inspirert av havets toner mellom Oslo og København, og den eksakte nyansen er valgt ut blant mer enn 15 forskjellige fargeprøver. Denne fargen kompletteres av en rød skorstein. Den røde fargen representerer samhørigheten med rutens nye eier, Gotlandsbolaget, som har en rød logo – og en rød skorstein på alle skip. Samtidig får skipene en kontrastfull svart stripe midt på skipet, sier Kim Heiberg, rutedirektør for Københavnbåten for Gotlandsbolaget.

Den samme stillingen hadde Heiberg hos DFDS fra 2017 frem til overtakelsen i november.

Heiberg forteller at fargene er resultatet av en omfattende merkevare- og designprosess med involvering av flere avdelinger, kunder og målgrupper – ledet av 100 medarbeidere, med reklamebyrået Mensch som fasilitatorer. 

Nye lugarer 

For publikum er det trolig enda viktigere at samtlige lugarer nå blir totalrenovert. Størstedelen av lugarene var ferdig renovert når skipet seilte fra København på tirsdag, mens de resterende ferdiggjøres i løpet av de nærmeste ukene.

– Vi har lyttet til våre gjester og mener at vi kan gjøre en stor forskjell i gjesteopplevelsen med renoverte lugarer. Alt interiør i de nåværende standardlugarene blir byttet ut, det inkluderer senger, madrasser, skrivebord og baderom. Det kommer også TV i alle lugarer. Alt unntatt vegger og tak fjernes fra alle lugarer på «Nordic Pearl,» og det samme vil skje på «Crown Seaways» fra midten av mars, sier Heiberg. (Etter oppussingen vil Crown Seaways hete Nordic Crown).

Her kan man se forskjellen på fartøyene før og etter oppussing.

Danskebåten har en lang tradisjon i Oslo Havn og har gitt opplevelsesrike sjøreiser mellom Oslo og København til millioner av passasjerer over mange år. 

– Vi er svært glade for at Gotlandsbolaget nå investerer betydelige summer i den tradisjonsrike og folkekjære ruten. Oppgraderingen av både lugarer og fellesarealer er positivt for den maritime forbindelsen mellom Norge og kontinentet, sier Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Oslo Havn. 

Stolt historie 

Gotlandsbolaget overtok den ikoniske fergeruten mellom Oslo og København fra DFDS 1. november. Da hadde ruten vært en del av det danske rederiet DFDS sin portefølje siden selskapet ble grunnlagt i 1866.

Den nye eieren er også et rederi med stolte tradisjoner. Gotlandsbolaget ble grunnlagt i 1865 og er Sveriges eldste passasjerrederi. 

Gotlandsbolaget betalte 400 millioner danske kroner for de to fergene som trafikkerer ruten, i tillegg til terminal- og havneavtaler og 800 ansatte i Oslo og København. 

Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Oslo Havn.

– Ruten København-Oslo er av høy prioritet for Gotlandsbolaget, noe som tydelig vises i de betydelige investeringene som gjøres. Vi går fra å være en del av en global virksomhet til å være en nordisk virksomhet. Dette medfører også noen organisatoriske endringer, hvor vi kan jobbe langt mer markedsspesifikt. Vi kommer til å inkludere de to hovedstedene mye mer i vårt produkttilbud og kommunikasjon, sier Heiberg. 

I første omgang betyr det at Frederikshavn droppes fra ruten i sommersesongen. Fra 1. april 2025 – når skisesongen i Norge er ferdig – vil Danskebåten seile direkte mellom Oslo og København. 

– Vi vil seile direkte mellom Oslo og København for å forbedre minicruise-produktet og gi gjestene lengre tid i de to hovedstedene, sier Heiberg.

Nybygg 

Selv om Gotlandsbolaget nå investerer et betydelig beløp i både Pearl og Crown, begynner begge skipene å bli gamle. Pearl ble bygget i 1989, mens Crown er fra 1994. Gotlandsbolaget planlegger store investeringer i nye skip som skal trafikkere København-ruten i fremtiden.

– Vi investerer nå i de eksisterende rammene for å bli klokere på hvilke større investeringer som trengs i fremtiden. I løpet av de neste par årene begynner vi å se på de tekniske spesifikasjonene for de kommende skipene, sa Kim Heiberg nylig i et intervju med børsen.dk. 

Selv om Gotlandsbolaget foreløpig ikke har tatt noen avgjørelser på om de vil bygge nye skip med nullutslippsteknologi, er selskapet tydelig på at de har ambisiøse klimamål.

– Hvilken fremdriftsteknologi vi vil bruke på de nye skipene kan vi ikke svare på nå. Det vil bli bestemt under den tekniske oppstarten. Det vi kan si, er at Gotlandsbolaget er ledende på området og har ingen planer om å redusere ambisjonsnivået, sier Kim Heiberg. 

Oslo Havn har også ambisiøse klimamål. Vi skal kutte klimautslippene med 85 % innen 2030 og bli verdens første nullutslippshavn på sikt. 

– Når Gotlandsbolaget om noen år skal investere i nye skip som skal erstatte Pearl og Crown er det viktig at selskapet satser på utslippsfri og bærekraftig teknologi. Danskebåten har benyttet seg av landstrøm i Oslo Havn siden 2017. Fremtidens skip bør også i størst mulig grad seile utslippsfritt mellom Oslo og København, sier havnedirektør Mathisen.