«Edda Breeze» i Norge

Edda Winds nybygg Edda Breeze er det første av syv offshore vindservicefartøy som er forberedt for utslippsfri drift. Denne uken besøker CSOVen Oslo.

Publisert Sist oppdatert

- Det er spesielt for oss å få «Edda Breeze» til Norge, hvor Edda Wind ble etablert i 2015. Nå får vi vise den første topp moderne CSOVen til interessenter her hjemme, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Edda Wind i en pressemelding.

Fartøyet er designet for operasjoner i vindparker hvor som helst i verden. Forberedt for utslippsfri drift med et hydrogenbasert fremdriftssystem, vil det i løpet av få år muliggjøre bygging og idriftsettelse av vindparker uten å generere karbonutslipp.

- Som den første av syv CSOV-er som er klar for nullutslipp, markerer «Edda Breeze» en milepæl for Edda Wind. Vi har stor tro på at den kommende hydrogenløsningen vil være en "game changer". Det er også et bevis på at vi fortsetter å forbedre vår drift, sier Walland.

Sterkt marked

Edda Wind vil ha en flåte på ni SOV-er og CSOV-er. Neste år skal seks av disse være i drift.

Når den er ferdig, vil «Edda Breeze» gå på en tiårskontrakt med Ocean Breeze på Bard Offshore 1-farmen i Tyskland.

- Som en tidlig pådriver for å levere spesialbygde fartøyer for offshore vindparkoperasjoner, har Edda Wind allerede oppnådd en solid merittliste i offshore vindindustrien. Vi ser fortsatt en sterk vekst i etterspørselen, sier Walland.

Med økt fokus på energisikkerhet og akselerert tempo for overgangen til fornybar energi, er det anslått at det vil være behov for mer enn 250 fartøy innen 2030, unntatt Kina. Dette er langt over eksisterende tonnasje og ordrebok på totalt 49 skip.

- Vi har en sterk forankring og er markedsleder i offshore vindsegmentet. Ved å kombinere innovative tekniske løsninger og mange års maritim erfaring, gjør vi det mulig for våre kunder å akselerere overgangen til bærekraftig energiproduksjon, sier Kenneth Walland.