Får AiP for fraktløsning av flytende hydrogen
Det norske skipsteknologiselskapet CryoVac har mottatt prinsippgodkjenning av DNV (AiP) for sitt vakuumbaserte isolasjonssystem for flytende hydrogen (LH2), noe som bringer skipsfrakt av LH2 et skritt nærmere realisering.
– Prinsippgodkjenningen er en viktig milepæl for CryoVac for å kunne ta det vakuumbaserte isolasjonssystemet vårt til markedet og gå i dialog med redere og skipsdesignere som ønsker å ta en ledende posisjon innen frakt av flytende hydrogen, sier Aage Bjørn Andersen, administrerende direktør i CryoVac.
Løser transportutfordringer for LH2
CryoVacs løsning er basert på kryogenisk hydrogenlagring, som betyr å kjøle ned hydrogen til ekstremt lave temperaturer (rundt -253°C). En vesentlig utfordring er å opprettholde denne lave temperaturen.
En annen utfordring knyttet til transport av flytende hydrogen er at lave temperaturer kan påvirke materialer inkludert stål og føre til tap av strekkfasthet, fleksibilitet og bruddtoleranse.
For å løse disse utfordringene har norske CryoVac utviklet verdens første LH2 lagringsløsning for skipstransport basert på prismatiske tanker hvor selskapets egenutviklede CryoPan sekskantede vakuumbaserte isolasjonspaneler, spiller en viktig rolle. CryoVac-løsningen består av en utvendig isolert IMO Type B-inspirert selvbærende prismatisk tank plassert i et inert nitrogenmettet og isolert lasterom. CryoPan isolasjonspaneler sveises sammen og påføres både tanken og alle flater i lasterommet.
– De sekskantede vakuumpanelene sveises sammen og former en kontinuerlig, overflate og festes direkte på tank og på alle skott i lasterommet. Volumet mellom isolert tank og skuteside har en kontrollert inert atmosfære og utgjør ett viktig element i dette hybride isolasjonssystemet, og gjør det mulig å bruke enkle, prismatiske tanker til LH2-transport. Dette gir en effektiv isolasjon med lavt «boil off»-nivå, uten at integriteten til stålet utfordres, legger Aage Bjørn Andersen til.
DNVs prinsippgodkjenning
CryoVac har mottatt prinsippgodkjenning for sitt vakuumbaserte isolasjonssystem for flytende hydrogen. Godkjenningen betyr at systemet har blitt vurdert av DNV til å være i tråd med klassifiseringsregler og gjeldende lover og forskrifter. Den betyr også at det ikke finnes vesentlige hindringer for å realisere løsningen.
– Det er spennende å se løsninger som den CryoVac har utviklet og som har en innovativ tilnærming til lagring og transport av flytende hydrogen. Som kunnskapsorganisasjon er det ingenting bedre enn å samarbeide om slike innovative utviklingsprosjekter og bidra til å sikre at disse løsningene trygt kan implementeres og brukes, sier Trond Berntzen, avdelingsleder for gassteknologi, rørledninger og sikkerhet i DNV Maritime.
Neste steg: LH2 tankskip
Lagringssystemet til CryoVac er utviklet for best mulig volumutnyttelse og modulær tilnærming som gir mulighet for en rekke lastevolumer.
Neste steg for CryoVac er å utvikle et 45,000 m³ tankskip for flytende hydrogen, hvor skipet er utstyrt med tre tanker av 15 000 m³ hver. For å oppnå dette skal CryoVac fortsette samarbeidet med DNV og utvikle teknologien mot General Approval for Ship Application (GASA).
Intensjonen er at fartøyet både skal transportere- og seile på flytende hydrogen, og derigjennom bidra til å muliggjøre nullutslipps skipsfart.
– Det er stor interesse over hele verden for trygge og kostnadseffektive løsninger for skipstransport av flytende hydrogen. Det er dette teknologigapet vi nå har som mål å fylle. Vi skal fremover gå i dialog med redere og hydrogenprodusenter som deler ambisjonen om å realisere en global leverandørkjede for flytende hydrogen, konkluderer Aage Bjørn Andersen.
CryoVacs hovedkontor ligger på Vikersund. Selskapet har også kontorer i Drammen og Lillestrøm.