Havyard overleverer el-ferge
Havyard overleverer torsdag den tredje el-fergen til rederiet Fjord1, bare én uke etter at den forrige ble levert.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bygg 133 «Austrått», som ble levert i forrige uke, og bygg 134 «Vestrått» er begge søsterskip av MF «Husavik» som ble overlevert i starten av juni 2018. De er også tilnærmet identiske, forteller prosjektleder Erlend Hatleberg i Havyard.
- De eneste forskjellene at disse to har en mindre batteripakke enn «Husavik», i tillegg til at det er noe større kapasitet på biler og passasjerer.
Batteripakkene på de to nybyggene er 1000 kwt mot 1600 på den foregående. «Austrått» og «Vestrått» har plass til 50 biler, mens «Husavik» har plass til 45.
- I tillegg har disse to kiosk, det hadde ikke den forrige, legger Hatleberg til.
Femte og sjette
Fra 1. januar 2019 overtar Fjord1 driften av fergesambandet Brekstad - Valset i Trøndelag, og begge fergene går inn på sambandet. Der er det i år også bygget nye kaier for å kunne ta imot de nye fergene.
«Austrått» og «Vestrått» er de femte og sjette el-fergene som rederiet har i sin flåte. Når dåpen skal finne sted er foreløpig ikke kjent.
Designer er Multi Maritime AS i Førde. Thrustere er av typen Schottel 2 x EcoPeller SRE 340 L CP.
Den har to batteripakker fra Corvus Energy. Elektrisk framdriftssystem er levert av Norwegian Electric System AS. Automasjon (IAS), navigasjons- og kommunikasjonsutstyr er fra Norwegian Control System AS. Generatorer er levert av Nogva Motorfabrikk AS mens innredning er fra Maritim Montering AS for å nevne noen av leverandørene.