Videoer delt på X viser julepynt og pepperkakehus ligger veltet ut over. En tredemølle er kastet inn i veggen på treningsrommet og har knust speilveggen.

Julecruise-mareritt: - Det hørtes ut som en eksplosjon

229 passasjerer om bord på Hurtigrutens MS «Maud» skulle etter planen ha et fredelig cruise i jula. Det endte med at alle passasjerene måtte ta på seg redningsdrakter og samles på mønstringsstasjonene. Utenfor herjer stormen "Pia" og 11 meter høye bølger knuste vinduer og tok strømmen på brua. 

Publisert

– Som dere har hørt. Vi har hatt en kraftig bølge som har knust vinduer på brua og strømmen på brua er borte, lød beskjeden over høyttaleranlegget på Hurtigrutens skip MS «Maud». 

I forkant av seilasen fikk passasjerene beskjed om at det var en storm under oppseiling i Nordsjøen. Derfor forlot båten Norge tidligere enn planlagt, for å være i forkant av den varslede stormen.

Ingen skader på passasjerene 

«Maud» skulle egentlig gå til Loen og videre til Stavanger. Midt mellom danskekysten og Storbritannia ble båten truffet av en bølge som slo godt over brua på båten. Flere av vinduene blir knust, strømmen på brua kutter og båten var uten styring.

– For å være ærlig, det var 20 minutter der jeg trodde skipet ville kantre. Det rullet så kraftig og vi hadde ingen ideer om hva som hadde skjedd, forteller passasjer Elizabeth Lawrence til Daily Mail. 

Hun beskriver at det hørtes ut som en eksplosjon da båten ble truffet av bølgen.

Ingen ble skadet av uhellet. 

En klart ubehagelig situasjon for passasjerene 

I Norge oppbemannet Sjøfartsdirektoratet for å kunne bistå, i den som først ble ansett som en uavklart situasjon.

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfarsdirektoratet, Dag Inge Aarhus.

– Det er ikke en behagelig situasjon for passasjerer å oppleve blackout og det å miste motorkraft i såpass kraftig uvær som dette. Heldigvis fikk man fort i gang motorer igjen, slik at de fikk en bedre kontroll på situasjonen. Også redningstjenesten anså dette ikke like alvorlig etter at man fikk tilbake motorkraften. I og med at man var lagt til havs, var det aldri fare for at man skulle drive mot land, men det er klart det har vært en ubehagelig situasjon for dem om bord, sier Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, til avisen Nordlys

Han sier det ikke er sikkert at Havarikommisjonen vil starte undersøkelser av hendelsen, men at det vil bli ført tilsyn med båten. Innen kort tid skal også Hurtigruten Expeditions levere en rapport om hendelsen til Sjøfartsdirektoratet.

– Her vil rederiet opplyse om bakgrunnen for det som skjedde. Blant annet om vurderingen som ble gjort av værforholdene før de gikk ut, sier Aarhus.

Vurderer tilsyn 

Det er DNV som er klasseselskap for Hurtigruten. De vil gjøre tilsyn av båten. Sjøfartsdirektoratet vurderer også å gjøre et eget tilsyn.

– Vi vil nok vurdere å sende ned folk for å gjøre tilsyn. Dette er ikke helt avklart ennå, men denne saken har en viss interesse. Derfor er det aktuelt med en teknisk gjennomgang av skadeomfanget for å avdekke om man har vært maks uheldig eller om det er en designmessig årsak til at dette skjedde, sier Aarhus.

Ingen av personene om bord fikk alvorlige skader i hendelsen. Etter at skipet fikk motorkraften tilbake ble det omdirigert til Bremerhaven i Tyskland og seilte dit for egen maskin.