
Vant kontrakt med skotsk kunde
Oppdrettsselskapet Cooke Scotland har bestilt et toppmoderne nybygg – et kombinert service- og fôringsfartøy fra Moen Marin.
Fartøyet, en NabWork 1785, er designet av Marin Design i samarbeid med Moen Marin og Cooke Scotland, heter det i en pressemelding.
Dette er et flerbruksfartøy med enkeltskrog, bygget i stål, og konstruert for enkelt å kunne bytte mellom fôring og servicearbeid på lokalitet. Fartøyets utforming og utstyr om bord er skreddersydd i henhold til behovene til mannskapet hos Cooke.
NabWork 1785 bygges og vil bli levert i henhold til workboat code 3 og de nyeste kravene til Tier III med tanke på utslipp og effektivitet.
Fôringssystemet om bord leveres av ScaleAQ, og består av fire siloer med en kapasitet på 60 m³. Ved å fjerne siloene og montere en dekksluke, kan fartøyet tilpasses til servicearbeid i løpet av få timer.
Familieeid
Cooke Scotland er et familieeid selskap og er den største produsenten av økologisk skotsk laks, oppdrettet eksklusivt på Orknøyene.
Fartøyet skal betjene noen av Cooke Scotlands mest værutsatte lokaliteter på de nordlige øyene i Orknøyene, og er estimert å være i drift innen juni 2026.
– Oppdrettslokaliteter i Skottland kan ikke alltid sammenliknes med andre lokaliteter i bransjen. Forholdene enkelte steder er ideelle for produksjon av førsteklasses laks, men ikke nødvendigvis egnet for fjernstyrt fôring og overvåking av fisken. Fartøyet er utelukkende designet for effektiv produksjon av laks i krevende omgivelser, samtidig som det ivaretar komfort og sikkerhet for mannskapet. Fartøyet gir den fleksibiliteten som kreves for en oppdretter, som en flerbruksplattform i situasjoner der det er behov for servicekapasitet, forklarer Robin Johansen, salgssjef for UK i Moen Marin.
– Dette spennende tilskuddet til flåten vår vil øke effektiviteten og forbedre sikkerheten for våre ansatte, samt vår kapasitet ved drift på eksponerte lokaliteter utenfor Westray. Det større fartøyet vil i praksis kunne erstatte de to båtene vi i dag bruker til service på anleggene. Det har kapasitet til å frakte mer fôr og levere det raskere til fisken, noe som reduserer fôringstiden per merd og gjør det mulig å betjene hele anlegget på én dag – uten behov for å returnere til land for å laste på nytt, sier Stewart Rendall, områdeleder for Orkney North Isles hos Cooke Scotland.
– Vi har et sterkt samarbeid med Moen Marin, som allerede har levert to fartøy til vår flåte, og vi ser frem til å få det tredje bygget med samme høye standard, fortsetter Rendall.
Robin Johansen i Moen Marin er enig:
– Dette fartøyet er resultatet av det tette samarbeidet mellom Moen Marin, Marin Design og Cooke gjennom mange år, og vi er svært stolte over å bli valgt som leverandør nok en gang. Vi er ydmyke og ser frem til nok et flott prosjekt sammen.