NES skal utstyre Wilsons nybygg
Norwegian Electric Systems (NES) har blitt tildelt en kontrakt for å levere kraftsystemet til åtte ny bulkship som Udupi Cochin Shipyard bygger for tørrlastrederiet Wilson.
NES’ leveranse består av energidesign og komplett kraftsystem. Leveransene inkluderer av hovedgeneratorer, motorer til skipets fremdriftssystem, baugpropellmotor, tavler, kontrollsystem til fremdriftssystem og thrustere, og transformatorer.
Utstyrsleveransene fra NES vil skje mellom andre kvartal 2026 og andre kvartal 2028.
På Nor-Shipping i 2023, offentliggjorde NES og selskapets søsterselskaper i HAV Group et kommersielt initiativ for å levere løsninger for å redusere utslipp i nærskipsfart. For dette prosjektet skal NES anvende sin kompetanse innen energioptimalisering av ferger og offshorefartøy og ta den i bruk på Wilsons tørrlastskip.
– Dette er første gang vi samarbeider med Udupi Cochin Shipyard og Wilson. Denne kontrakten representerer noe av ekspansjonen og veksten vi har jobbet mot de seneste to årene som del av ambisjonene våre innen nærskipsfart, sier Siv Remøy-Vangen, administrerende direktør av NES.
Prisverdig
Udupi Cochin Shipyard skal bygge de åtte tørrlastskipene på 6 300 dødvekttonn. Skipene er designet av nederlandske Conoship International.
Designet fokuserer på fleksibilitet og energieffektivitet hvor optimaliserte skroglinjer fører til lavest mulig drivstofforbruk sammen med energisystemet fra NES. Videre har fartøyene muligheten til å installere tre VentoFoil-enheter for ytterligere reduksjon av drivstofforbruk. Fartøyene vil gå inn i Wilson-flåten som opererer i Europeiske farvann.
– Det er prisverdig når redere velger å ta med seg lokale leverandører på internasjonale skipsbyggingsprosjekter. Denne tilnærmingen er viktig, ikke bare for NES men for å opprettholde og styrke den maritime klyngen langs vestkysten av Norge. Ved å gjøre dette blir rederier som Wilson drivkraften i dette økosystemet og bidrar til økt lokal aktivitet og opprettholder klyngens langsiktige konkurranseevne, legger Siv Remøy-Vangen til.
Wilson transporterer årlig rundt 15 millioner tonn med tørrlast og har en flåte på mer enn 130 skip i ulike størrelser fra 1 500 til 8 500 dødvekttonn.
– I et så nybyggprosjekt som er såpass viktig og virkningsfullt for Wilson, er det flott å kunne benytte seg av norsk ekspertise og teknisk kunnskap gjennom NES. Det er også en glede å benytte en lokal og konkurransedyktig leverandør, sier Henrik Orth, direktør i Wilson Ship Management.
NES er et datterselskap av HAV Group ASA, som er notert på Euronext Growth Oslo.