Color Line oppgraderer fire ferger
Color Line oppgraderer fire ferger for å møte strengere miljøkrav.
Teknologigruppen Wärtsilä skal oppgradere eksosrensesystemene på fire ferger i flåten til norske Color Line.
Skipene har allerede «open loop» skrubbere, og Wärtsilä skal nå legge til funksjonalitet som også gjør disse i stand til å operere som «closed loop». Oppgraderingen gjør at skipene kan driftes sikkert, med maksimal effektivitet, og på en mest mulig miljøvennlig måte. Wärtsilä mottok ordren i 3. kvartal 2024.
Minimere miljøpåvirkningen
Etter hvert som det blir stadig mer presserende for den maritime industrien å oppnå økt energieffektivitet og reduserte utslipp, søker redere og operatører – som Color Line – løsninger som kan hjelpe dem med å optimalisere fartøyytelser og nå bærekraftsmål.
Oppgraderingen til et hybrid eksosrensesystem ombord på disse fire skipene vil gi Color Line kontroll over vaskevannet fra skrubberne, og sikre at fartøyene oppfyller kravene i stadig strengere miljøforskrifter.
– Skrubberoppgraderingen støtter fokuset vårt på å minimere miljøpåvirkningen fra virksomheten vår. Ved å oppgradere Wärtsiläs system vil ikke bare sikre at vi fortsatt overholder eksisterende regler og forskrifter, men vi vil også sikre fartøyene våre mot kommende krav i fremtiden, sier Per Erik Olsen, konserndirektør i Color Line Marine, i en pressemelding.
Reduserer utslippsavtrykket
Wärtsiläs hybride skrubbersystemer har det aller siste innen eksosrenseteknologi. De minimerer dermed utslipp av svoveloksider (SOx), og lar fartøy overholde utslippsforskrifter i hele verden. Løsningen, som har fleksibiliteten til å operere i både «open loop» og «closed loop», og som bruker sjøvann for å fjerne SOx fra eksosen, tar bort hele 98 prosent av SOx-utslippene. Samtidig reduserer den utslipp av nitrogenoksid (NOx) og sot-partikler.
– Gjennom en modulær tilnærming, kontinuerlig forskning og utvikling, samt prioritering av innovasjon, jobber vi helhjertet med å utvikle løsninger som støtter shippingindustrien i dens mål om å redusere utslippsavtrykket, kommenterer Kashif Javaid, salgsdirektør for eksosrensing i Wärtsilä Marine.
– Vi har jobbet tett med Color Line tidligere, og er glade for fortsatt å kunne bistå dem med å sikre trygg, effektiv og bærekraftig drift av deres fartøyer, legger han til.
Oppgraderingene vil bli utført på to store bil- og passasjerferger og to høyhastighetsferger som seiler mellom Norge og Danmark og mellom Norge og Tyskland. Arbeidet på skipene vil starte i slutten av 2024.