
SMS skal bli mer brukervennlig
Det skal gjøre det enklere for sluttbrukerne.
I en pressemelding går det fram at det internasjonale klasseselskapet ClassNK og Lovoy fra Norge har signert en avtale om å samarbeide om utvikling og implementering av mer brukervennlige sikkerhetsstyringssystemer (SMS).
Lovoy har fremhevet at mange SMS-er har blitt så komplekse at de mister sluttbrukeren – sjøfolkene, av syne. I pressemeldingen peker de på at hvis prosedyrene er brukervennlige, vil folk bruke dem mer med redusert risiko for feil.
Bransjen står overfor mange nye krav som gjør brukervennlig SMS-design enda mer kritisk. Å introdusere elementer som LNG-drivstoff vil mest sannsynlig gjøre SMS-er enda mer kompliserte, skriver de.
- Kvalitet er ikke en kvikk-fiks, det handler om å gjøre varige endringer. ClassNK er en verdensleder innen kvalitetsstyring. Sammen vil ClassNK og Lovoy gjøre varige endringer ved å lære opp rederier til permanent å stoppe sine ansatte fra å putte unødvendig kompleksitet inn i prosedyrene, sier Senior Partner i Lovoy, Terje Løvøy.
ClassNK har engasjert seg i SMS-revisjoner for 6000 fartøy og 800 selskaper for å sikre at hvert system er i samsvar med regelverket. ClassNK har også jobbet for å gi verdifull innsikt og verktøy for å forbedre sikkerhetspraksis.
Begge parter er enige om at altfor komplekse SMS-er ikke bare er et problem, men også en forbedringsmulighet. Med signeringen av denne samarbeidsavtalen vil de to partene gå sammen for å støtte og forbedre sikkerheten til sjøs.
- For å støtte rederienes kontinuerlige sikkerhetsarbeid, er ClassNK forpliktet til å undersøke alle mulige tilnærminger for å øke sikkerhetsstandarder. Jeg er glad for å gå sammen med Lovoy for å utforske potensial og tiltak som vil bidra til denne bestrebelsen, sier Naoki Saito, daglig leder for maritim opplærings- og utdanningsavdeling, ClassNK
Les også:
-
Skal samfunnet fortsatt tillate at fiskerne risikerer livet på jobb?
Siden år 2000 har det dødd en fisker på jobb annenhver måned. For å redde livene til fremtidas fiskere må vi omsette kunnskap til handling. Hvordan?
-
Lanserte handlingsplan for sjøsikkerhet
Tirsdag ettermiddag ble “Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet” lansert i Oslo. Planen, som er utarbeidet av Sjøfartsdirektoratet i samarbeid med flere andre aktører, setter nullvisjonen – ingen omkomne eller hardt skadde – som et overordnet mål.
-
Digital sikkerhet for maritim næring er i endring
Advokatene og partnerne i Thommesen, Hedvig Moe og Espen Werring, holdt i sitt innlegg «Digital sikkerhet i næringslivet i 2024: Kunstig intelligens, nasjonal sikkerhet og geopolitikk», fokus på hvordan den digitale sikkerheten for den maritime næringen, nå er i endring.
-
Brannkonstabel og skipper: To roller, én felles innsats
Som brannkonstabel med skipperutdanning var det naturlig for Robert Njåstad å hoppe om bord på «Sjøbrand» i Bergen: – Dette er bare ti prosent av arbeidet vårt.
-
– Gjør systemer dysleksivennlig
Haugesund: I en arbeidshverdag hvor rapporter skal leses og avvik skal skrives, kan en gruppe mennesker falle utenfor. – Mange gode arbeidshender kan havne utenfor, sier Morten Kveim, avdelingsleder for sjøsikkerhet og utdanning.