Salt Ship Design på Stord har vunnet kontrakten på å designe fire nye C-CSOVer for et tysk rederi.

Salt Ship Design vant kontrakt i Tyskland

Salt Ship Design har vunnet kontrakten om å designe fire innovative C-CSOVer for tyske Schoeller Holdings og Deutsche Offshore Schifffahrt

Publisert

De fire fartøyene skal bygges ved det kinesiske verftet CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding Co., Ltd med det første skipet levert tidlig i 2027.

Skipene blir 92,5 meter lange og 20 meter brede skal kunne huse 100 teknikere, med høy grad av komfort. 

Fartøyene skal kunne brukes både innenfor havvind, men også innen andre segmenter av energisektoren offshore, heter det i en pressemelding. 

– Markedet er desperat etter nye aktører og flere skip. Vi vil chartre ut C-CSOVene globalt, både på spotmarkedet og for langtidskontrakter på opptil 15 år, sier Philipp Maracke, Managing Partner i Deutsche Offshore Schifffahrt.

Kan bli klimanøytral

Denne nye typen skip vil ha et forstørret og fullstendig modulært arbeidsdekk, som gir over 850 kvadratmeter med fri flerbruksoverflate. Når den brukes sammen med en 50-tonns AHC-kran med integrert 3D-bevegelseskompensasjon, vil spesialfartøyet kunne utføre ikke bare konvensjonelle offshore vind-oppgaver, men også kabelreparasjoner, IMR og lett konstruksjonsarbeid både over og under vann. 

Det fullt integrerte offshore gangveisystemet vil gi tilgang til plattformer mellom 12 og 30 meter over vannlinjen. En romslig heis vil gjøre det mulig å transportere teknikere og nødvendig materiale til offshore-anlegg raskt og uten trapper. Et 12,4-tonns helikopterdekk vil tilfredsstille offshoreindustriens krav til denne typen spesialfartøy. Skipet er også designet for bruk av fjernstyrte undervannsfartøy (ROV).

Videre vil spesialfartøyene til slutt kunne operere på en klimanøytral måte. I utformingen av skipet ble fremtidig ettermontering for drift på metanol som et alternativt drivstoff vurdert i langt større grad enn det klassifiseringsnotasjonen krever