MS «Golfstraum»

Brunvoll og Utkilen samarbeider om stort ombyggingsprosjekt

Etter flere studier og dype tekniske diskusjoner er Brunvoll nå klar for større fremdriftsoppgraderinger på to av Utkilen AS sine isklassede fartøy.

Publisert

I en pressemelding skriver Brunvoll at selskapets hydrodynamikere og servicepersonell har utviklet et strømlinjeformet ettermonteringsdesign som vil bidra til betydelige drivstoff- og utslippsbesparelser for Utkilens fartøy «Golfstraum» og «Rystraum» gjennom deres gjenværende levetid.

– Forpliktet til å redusere karbonavtrykket

Som en del av prosjektet vil de to fartøyene motta nye girutvekslinger, overhaling og redesign av propellbladene. 

I samarbeid med Becker Marine Systems har Brunvoll utført en omfattende analyse for å optimalisere propellturtall og bladdesign.

– Hos Utkilen er vi forpliktet til å redusere karbonavtrykket til vår flåte. Et avgjørende aspekt ved vår strategi for avkarbonisering er å maksimere energieffektiviteten til våre fartøy, og dermed redusere vår fremtidige avhengighet av alternative drivstoff, som krever betydelig grønn energi å produsere, sier Carl Ove Utkilen, prosjektleder hos Utkilen, i pressemeldingen.

Redesign

Utkilen sier videre at selskapet har redesignet propeller og gir.

MS «Rystraum»

– For våre fartøy «Golfstraum» og «Rystraum» har vi samarbeidet med Brunvoll for å redesigne våre propeller og gir. I tillegg vil vi installere Becker Mewis Duct på disse fartøyene, levert av Becker Marine Services. Denne samtidige designprosessen for propellen og vannstrømmen mot propellen, oppnådd gjennom samarbeid mellom alle parter, har vist høyere totale besparelser i våre simuleringer sammenlignet med å designe dem separat. Vi forventer betydelige drivstoffbesparelser etter installasjonen.

Som en del av ettermonteringen vil fartøyene få redusert isklassen og en ny optimalisert fart. Den samlede effekten av den reduserte seilingfarten, oppgradering av reduksjonsgiret, og de redesignede propellbladene med ny innstrømning, har et større potensial for utslippsreduksjon enn hver oppgradering kunne ha gitt separat.

– Med andre ord, to pluss to er mer enn fire i dette tilfellet, hevder Utkilen.

– Ser frem til å se oppgraderte fartøy

Oppgraderingene er planlagt å finne sted høsten 2024 og våren 2025. Brunvoll leder oppgraderingsprosessen, og ifølge Mads Egseth Melbø, salgsleder for ettermontering i Brunvoll, er det et stort prosjekt.

– Vi vil åpne fartøyet fra siden for å utføre en større overhaling av giret og endring av girutvekslingen. Deretter vil forbedringene av propellen finne sted. Vi ser veldig frem til å se de oppgraderte fartøyene i aksjon og følge med på de faktiske driftsresultatene sammen med rederiet.