Skipene skal bygges ved Tersan Havyard Leirvik, og skipene designes av LMG Marin.

Brunvoll med propulsjon for fire nye ferger

Brunvoll er valgt til å levere azimuth fremdriftsthrustere og thrusterkontrollsystemer for Norleds fire neste hybridferger. Fartøyene vil betjene rutene mellom Stokkvågen, Lovund og Træna på Helgelandskysten. Fergene er designet av LMG Marin og skal bygges ved Tersan Havyard-verftet.

Fergeoperatør Norled har vunnet kontrakten for rutene basert på 90 prosent reduksjon i utslipp. 

Brunvoll skal levere azimuth fremdriftsthrustere og thrusterkontrollsystemer for disse fergene. 

Sentral faktor for bærekraft

– Norled har en ambisiøs strategi for bærekraft, og de nye hybridfergene er en sentral faktor. Hver ferge vil ha en batterikapasitet på 8000 kWh, og derfor den største batterikapasiteten sammenlignet med andre ferger i Norge, skriver Brunvoll i en pressemelding. 

Brunvoll konsernet er en ledende leverandør av maritime systemer. Konsernet har omfattende erfaring innen utvikling, intern produksjon og service av fremdrifts, posisjonerings og manøvreringssystemer for avanserte havgående fartøy.

Rutene støtter trafikk mellom Stokkvågen og Lovund, og mellom Stokkvågen og Træna, inkludert noen flere destinasjoner. Tre ferger vil normalt betjene rutene, og én vil være i reserve.

Leverer propulsjon

Fartøyene har kapasitet til 60 kjøretøy og 250 passasjerer hver, inkludert mannskap.

– Thrusterne som skal frakte øyboere, trailere, turister og feststemte mennesker til deres destinasjon, er Brunvolls trekkende azimut-thrustere, som samtidig fungerer som ror og fremdrift. Styringen og manøvrerbarheten til Brunvolls trekkende azimut-thrustere er det som gjør dem til et foretrukket valg for fergeselskaper. Brunvolls pålitelighet når det gjelder kvalitet og service gjør beslutningen enklere, heter det i pressemeldingen. 

Operatørene ombord på fergene styrer thrusterne ved hjelp av BruCon Propulsion & Thruster Control System, BruCon PTC. 

I rute fra 2027

– Det kompakte kontrollsystemdesignet er basert på den nyeste forskningen og innovasjonen innen menneske-maskin-interaksjon.

Skipsdesignet er laget av akkrediterte skipsarkitekter ved LMG Marin med kontorer i Bergen. Norled vil operere fartøyene på ruten fra 2027, og alle de fire fartøyene vil bli levert fra verftet Tersan Havyard Leirvik i løpet av 2026.