Brunvoll skal levere til Østensjøs nye flaggskip.

Seks Azimuth Thrustere til Østensjøs Flaggskip

Brunvoll har inngått kontrakt med Astilleros GONDAN om levering av en pakke bestående av azimuth-thrustere til et Ocean Energy Support Vessel (OESV). Fartøyet, designet av Salt Ship Design, vil ha seks thrustere fra Brunvoll, hvorav tre er azimuth-fremdriftsthrustere og de tre andre er opptrekkbare azimuth-thrustere. Østensjø Rederi skal etter planen ta levering av fartøyet i andre halvdel av 2027.

Publisert Sist oppdatert

Brunvolls leveranse består av tre azimuth-fremdriftsthrustere i akterenden av fartøyet, hver med en effekt på 1900 kW, heter det i en pressemelding. 

I forskipet vil fartøyet ha tre opptrekkbare azimuth-thrustere på 1600 kW, hvorav to av thrusterne også vil fungere som tunnel-thrustere i opptrukken posisjon. Alle thrusterne er designet for å møte de strenge kravene til raske, sikre og nøyaktige DP-operasjoner, inkludert høy rotasjonshastighet og rask propellakselerasjon. 

Unikt

Denne konfigurasjonen, med tre opptrekkbare azimuth-thrustere i baugen på denne typen fartøy, er unikt. 

Tradisjonelt har denne typen fartøyer vært utstyrt med en opptrekkbar azimuth-thruster, samt to tunnel-thrustere. Arrangementet på dette skipet vil forbedre DP-kapabiliteten og vil samtidig forbedre systemets redundans og operasjonelle ytelse. 

De kombinerte opptrekkbare azimuth- og tunnel-thrusterne er av Brunvolls nyeste og mest kompakte design, med en betydelig lavere byggehøyde sammenliknet med tradisjonelle kombinerte azimuth/tunnel-thrustere. Dette gir mulighet for et plasseffektivt arrangement.

– Vi ønsket et fartøy med god DP-kapabilitet og høy effektivitet. Det er derfor har vi valgt å ha tre opptrekkbare azimuth-thrustere i forskipet. Vi opplever noen ganger at tunnel-thrustere ventilerer under DP-operasjoner i grov sjø, og de opptrekkbare thrusterne løser dette problemet samtidig som de gjør systemet mer redundant og effektivt, sier Egil Arne Skare, Chief Project Officer hos Østensjø Rederi. 

Brunvolls leveranse inkluderer også selskapets eget fremdrifts- og thrusterkontrollsystem, BruCon PTC. For forbedret overvåking og beslutningsstøtte for vedlikehold og energieffektiv drift, vil fartøyet være utstyrt med Brunvolls tilstandsovervåkingssystem, BruCon CMS 

OESV-en er designet av Salt Ship Design og vil være utstyrt for å utføre et bredt spekter av operasjoner. Dette inkluderer arbeid innen havenergi, inkludert inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR), konstruksjon, gangvei/flotell-tjenester og kabellegging. Dette er en allsidig plattform som sikrer at fartøyet kan operere på tvers av flere segmenter, noe som gir effektivitet og operasjonell fleksibilitet. 

Fartøyet blir 120 meter langt og får en bredde på 23 meter, med en kapasitet til å huse et mannskap på 180 personer.