Se video:

Video: NSK Ship Design

Neste generasjons brønnbåt nærmer seg ferdigstillelse

Se videoen: Brønnbåt Nords «Caspian» på sjøprøve. 

En lang prosess fra designutvikling til ferdig båt går mot slutten, og Brønnbåt Nords «Caspian» nærmer seg ferdigstillelse og hjemseiling til hjemhavnen Harstad. Med sine 79,9 meter i lengde, 16 meters bredde og en lastekapasitet på 2800 m3 fordelt på to brønner, har fartøyet denne uken hatt sin sjøprøve.

Neste generasjons brønnbåt

- Dette er neste generasjons brønnbåt som sikrer ytterligere forbedring av fiskevelferden og redusere klimagassutslippene. Skreddersøm utviklet med Nord Norsk kapital og kompetanse, skriver fartøydesigner NSK Ship Design, om prosjektet. 

Fartøyet er innredet til 10 personer og det har blitt lagt ned et betydelig arbeid med å redusere selskapets karbonavtrykk, samt sikre skånsom og hygienisk levendefiskehåndtering.

- Det var en milepæl å få «Caspian» på sjøprøve, og det begynner nå å for alvor nærme seg levering og hjemseiling. Sjøprøvene var positive og båtens kapasiteter ble bekreftet. Nå skal vi sammen med verftet, leverandørene og NSK Ship Design jobbe på for å få båten ferdig og i arbeid for våre oppdrettskunder, sier daglig leder i Brønnbåt Nord, Per Harald Olsen, i en uttalelse. 

Hoveddata:

Navn: «Caspian »

Verft: Sefine i Tyrkia

Bygd År: 3 kvartal 2023

Lengde: 79,90 meter

Bredde: 16 meter

Dybde riss: 6,90 meter

2800m3 fordelt på 2 brønner

Innredning: 10 Personer

Rederi: Brønnbåt Nord AS

Brønnbåten er utrustet med et robust batterihybrid kraft- og fremdriftssystem, dynamisk posisjoneringssystem, samt landstrømtilkobling, og som sammen energigjenvinning og andre tiltak gir reduserte klimagassutslipp.

En viktig kunde

– Brønnbåt Nord er en viktig kunde for NSK Ship Design. Selskapet eies av en gruppe solide fiskeoppdrettere, med stor vilje til å sammen gjøre investeringer for å videreutvikle og gjøre oppdrettsnæringen enda mer bærekraftig. Dette både på båtsiden og med utviklingen av neste generasjons havbruksanlegg. Samarbeidet med Brønnbåt Nord er derfor av stor verdi for NSK Ship Designs videre utvikling av bærekraftige løsninger innen akvakultur, sa Mats Nygaard Johnsen i NSK Ship Design i en pressemelding da fartøyet ble kontrahert. 

– Denne brønnbåten blir vårt tredje nybygg på kort tid, og sikrer oss en moderne og effektiv flåte. Den skal primært drifte vår region - Troms/Nordland - og utføre oppdrag for eierne, som er Salaks, Gratanglaks og Kleiva fiskefarm, sa Olsen i samme pressemelding.

Fartøyet skal inngå i rederiets flåte for å imøtekomme den økende etterspørselen etter energieffektive transport- og behandlingsfartøy, også innenfor eksponert havbruk hvor fartøyet er tiltenkt å operere.