De nominerte fra venstre: «Reach Remote 1», «Tyra» og «Olympic Boreas».

Ship of The Year 2024 – Her er de nominerte

Juryen i Ship of The Year har valgt ut de tre fartøyene som kjemper om å bli kåret til Ship of The Year under SMM i Hamburg i september. – En god variasjon av fartøy, sier juryleder og redaktør i Skipsrevyen, Helge Martin Markussen

Publisert Sist oppdatert

Ship of The Year er delt ut årlig siden 1997. Prisen skal hedre skipsbyggere, designere og rederier som bidrar til å holde Norge på topp internasjonalt innen skipsbygging og design. 

Årets tre nominerte fyller alle disse kriteriene, mener juryleder, og redaktør i Skipsrevyen, Helge Martin Markussen.

– Absolutt! Det er tre rederier som satser på norske verft, og som velger innovative løsninger på sine fartøy. Jeg mener de viser den variasjonen som finnes i den maritime næringen i Norge. 

For å bli nominert er det noen klare krav som må oppfylles: 

  • Skipet må bygges, eller ferdigstilles, ved et norsk verft.
  • Skipet må være levert i 2024, eller være planlagt levert i løpet av året.

– Vi gleder oss til å dele ut prisen i Hamburg 3. september. Uansett hvem som får prisen, er de alle verdige vinnere. 

Juryen består av: 

Helge Martin Markussen - Juryleder og redaktør i Skipsrevyen

Hans Jørgen Rambech - Seniorforsker i SINTEF

Sverre Steen - Professor og instituttleder ved Institutt for marin teknikk ved NTNU.

Nederst i artikkelen finner du en uhøytidelig avstemming: 

Her er de nominerte i tilfeldig rekkefølge: 

«Tyra»:

  • Verft: Brødrene Aa
  • Design: Brødrene Aa
  • Rederi: Norled
  • Lengde: 48,8 meter
  • Bredde: 12,2 meter

MS «Tyra»

Under bygging ved Brødrene Aa i Hyen som også har design. Rederi er Norled. «Tyra» skal utstyres med den nye batteribytteroboten SHIFTR som Norled utvikler sammen med Seam og Aarbakke.

Roboten og teknologien vil gjøre det mulig å elektrifisere hurtigbåter samtidig som dagens rutetabell og fart opprettholdes. Dette kan blir en “Game-changer” innen elektrifisering av hurtigbåtmarkedet i Norge. 

Fartøyet skal seile på den lange strekningen mellom Trondheim og Kristiansund. 

MS «Olympic Boreas»

«Olympic Boreas»:

  • Verft: Ulstein verft
  • Design: Ulstein Design & Solutions
  • Rederi: Olympic 
  • Lengde: 89,6 meter
  • Bredde: 19,2 meter

Under bygging ved Ulstein verft i Ulsteinvik. Designet av Ulstein Design & Solutions. Rederi er Olympic. 

Skipet er basert på den nye TWIN X-STERN-løsningen – sjøens svar på 'firehjulsdrift', ifølge rederiet.

Olympic Boreas er byggenummer 318 og det første av to søsterskip for Olympic. Som CSOV-skip skal skipene yte støtte til konstruksjonsprosjekt og utføre serviceoppdrag innen offshoreenergi.

«Olympic Boreas» ligger an til å bli det første ferdigstilte skipet med den nye TWIN X-STERN-løsningen. 

MS «Reach Remote 1» 

Dette er de første nybyggene Trosvik Maritime leverer siden oppstarten i 2022. 

Fartøyet er en USV (unmanned service vessel). 

«Reach Remote 1»:

  • Verft: Trosvik Maritime 
  • Design: Kongsberg Maritime
  • Rederi: Reach Subsea
  • Lengde: 23,9 meter
  • Bredde: 8 meter

Fartøyet er 23,9 meter langt og har en servicefart på 9 knop og har en operasjonslengde på minimum 30 dager. Fartøyet skal erstatte enkelte av dagens service-fartøyer som er 80 meter lange. Selv om de nye ubemannede farkostene skal ha dieselelektriske hovedmotorer, vil forbruket av drivstoff bli redusert med 90 prosent sammenlignet med bruk av tradisjonelle bemannede servicefartøy. 

De nye farkostene har Reach Subsea utviklet i tett samarbeid med Kongsberg Maritime, som i tillegg til å stå for designet, også leverer utstyr til navigasjon, kommunikasjon og propellanlegg. 

En tredje viktig samarbeidspartner i prosjektet er Massterly, som er et samarbeidsselskap mellom Kongsberg Maritime og rederi- og logistikkselskapet Wilhelmsen. 

SuperSurvey