Rødne investerer i stor, ny hybridbåt til Bergen

Rødne har inngått avtale om levering av en ny spesialbygd, hybrid-sightseeingbåt. Satsningen møter den økende etterspørselen etter fjordcruise i Bergen. I likhet med søsterskipene MS «Rygerelektra» og MS «Rygerdronningen», vil den toppmoderne sightseeingbåten ha en kapasitet på nærmere 300 passasjerer.

Publisert Sist oppdatert

- Vi begynte å tilby fjordcruise-opplevelser fra Bergen i 2013. Det er hyggelig å konstatere at disse fjordcruisene har blitt så populære at vi trenger en større båt for å møte den økende etterspørselen, sier Lars Rødne, daglig leder i Rødne i en pressemelding onsdag. 

- Båten vil også være viktig for å nå målet om økt bærekraftig turisme, samt bidra til den grønne omstillingen. 

Levering tidlig 2025 

Den nye båten leveres i første kvartal av 2025 og vil da, forutsatt at Enova bidrar med økonomisk støtte, ha hybrid fremdriftssystem med både elektriske og dieseldrevne motorer. 

Ved å bruke batterikraft inn og ut av Bergen Havn, samt gjennom Mostraumen og inn til Modalen, vil utslippene reduseres betydelig. Båten vil også gå på dieselmotor deler av fjordcruiset. 

Om fartøyet:

  • Investering: 100 MNOK 
  • Bygget etter HSC-2000 koden
  • Lengde: 36 meter 
  • Bredde: 10,3 meter 
  • Antall passasjerer: 281 
  • Maksfart: 25 knop 
  • Batterikapasitet: ca 500 kWh

- Når nødvendig infrastruktur og teknologi er på plass, vil Rødne oppgradere båten til ren batterikraft. Dette vil da tilsvare Rødnes helelektriske båt MS «Rygerelektra», som har base i Stavanger, understreker Lars Rødne. 

Helnorsk

Den nye katamaranen skal bygges ved Brødrene Aa i Hyen. 

Verftet har bygget 12 båter for Rødne de siste 15 årene. De er verdensledende innen bygging av lette, hurtiggående båter i karbonfiber, og ligger i forkant når det gjelder utviklingen av elektriske passasjerfartøy. 

- Rødne er et norsk, familieeid selskap. Det er naturlig for oss å velge norske samarbeidspartnere med spisskompetanse på innovative og miljøvennlige løsninger der dette er mulig. Helt siden oppstarten i 1956 har vi vært opptatt av å bygge stein på stein og fornye flåten trinnvis, forteller Lars Rødne. 

- Vi er opptatt av helårsturisme, og gleder oss til å ønske turister fra hele verden velkommen om bord i den nye båten på en av våre daglige avganger fra Bergen – året rundt! Den nye båten vil være spesialbygget for turisme med store panoramavinduer, romslige salonger og god plass på soldekkene.