Brødrene Aa inngår kontrakt med Norled om bygging av tre elektriske hurtigbåter
Brødrene Aa har inngått kontrakt med Norled om bygging av tre 45 meter lange fartøy som skal trafikkere Trøndelagskysten.
AtB tildelte i høst disse anbudskontraktene til Norled, med oppstart januar 2024. Det er nå avgjort at båtene skal bygges hos Brødrene Aa.
Dette er Brødrene Aas største enkeltkontrakt noensinne, med en samlet kontraktsverdi på 420 millioner kroner for de tre fartøyene som skal bygges, skriver de i en pressemelding.
- Vi er naturligvis glade for at vi har landet disse kontraktene med Norled. De er svært viktige for oss på flere måter, sier Tor Øyvin Aa, daglig leder i Brødrene Aa.
– For det første bidrar det til god og forutsigbar aktivitet, etter noen utfordrende år for selskapet. Samtidig tar vi nå et nytt stort sprang på veien mot nullutslipp for hurtigbåter.
To av båtene vil operere ruten mellom Trondheim og Kristiansund. Den tredje båten skal gå mellom Trondheim og Brekstad på Ørlandet.
SHIFTR
De tre hurtigbåtene skal utstyres med batteribytteløsningen SHIFTR, et system der batteripakker byttes ved ruteanløp, og blir erstattet med ferdig ladede batteripakker som tas ombord.
Batteribytteløsningen kommer som et resultat av et Pilot-E utviklingsprosjekt ledet av Norled, der Brødrene Aa har deltatt, og som har pågått over flere år. Det er gjort avtale om at bytteløsningen skal piloteres på to eksisterende båter bygget av Brødrene Aa, «Baronen» og «Baronessen».
De to katamaranene har siden 2009 vært i drift for Ruter i Oslofjorden. Brødrene Aa og Norled inngikk nylig den formelle kontrakten for ombygging av disse to fartøyene til helelektrisk drift, og SHIFTR skal da tas i bruk i ordinær rute for første gang.
Nulltuslipp
Regjeringen gikk nylig ut med et mål om nullutslipp i alle nye hurtigbåtkontrakter fra 2025. Brødrene Aa og Norled får med prosjektene det nå er gjort avtaler om, demonstrert teknologi som bringer næringen et langt steg videre til å møte med denne utfordringen, skriver de i pressemeldingen.
– Vi ser frem til å tilby miljøvennlige og behagelige hurtigbåtturer mellom Trondheim og Kristiansund, samt Trondheim og Ørlandet, sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.
900 millioner
Brødrene Aa har i dag 150 ansatte. Med økningen i aktivitet vil verftet ha behov for å ansette flere utover sommeren og høsten, både i Eikefjord og i Hyen. Rekrutteringsaktiviteter for å sikre tilstrekkelig kapasitet er allerede i gang.
– Sammen med prosjekter som allerede er i produksjon skal vi levere fartøy og ombygginger for over 900 mill. kroner til Norled frem til utgangen av 2024, sier Aa.
– Det er klart at Norled med dette har blitt en veldig viktig kunde for Brødrene Aa. Samtidig er vi blitt nære samarbeidspartnere, der vi sammen løfter frem nye, bærekraftige teknologiske løsninger.
Les også:
-
Ber om navnehjelp til nye hurtigbåter
Hva skal barnet hete? er det mange foreldre som har spurt seg når barnet kommer. Det gjør også Fjord1 i disse dager som trenger hjelp til å finne navn til to hurtigbåter.
-
Tersan og Tersan Havyard starter stålkutting for Norges største batteriferger
Tersan Shipyard kunngjør den offisielle oppstarten av stålkutting for fire batteridrevne ferger, bestilt av Norled. Dette er et prosjekt for både Tersan Shipyard og Tersan Havyard, da de to verftene samarbeider om sitt første prosjekt.
-
– La Statens vegvesen ta over de lengste hurtigbåtsambandene
Norske fylkeskommuner mangler penger, og kanskje også kompetansen, til å lede omstillingen til nullutslipp på de lengste og mest krevende hurtigbåtsambandene.
-
– Dette er de reelle utslippstallene for hurtigbåt
Tallene som det ofte vises til når man omtaler hurtigbåt som en miljøversting stammer fra 1993. Daglig leder i Oma Baatbyggeri, Gunnar Jan Oma, har sett seg lei på dette og analysert reelle utslipp i 2024.
-
Fjernet krav om nullutslipp for hurtigbåter
I forslaget til statsbudsjett for 2025 kommer det frem at regjeringen vil ha krav til nullutslipp i ferger fra 2025. Dermed er hurtigbåtene tatt ut av forskriften som ble lansert i mai 2023.