Halvdan Sivertsen blir gudfar for «Bre»
På under fem år har Brim Explorer blitt den største reiselivsaktøren innen båtturisme i nord med hele fem egenutviklede, innovative elektriske- og hybridelektriske fartøy.
MS «Bre», flåtens nyeste tilskudd, har en toppfart på hele 30 knop og er både en elektrisk sightseeingbåt og en hybridelektrisk hurtigbåt med toppfart på hele 30 knop. Lørdag kl. 12:00 døpes «Bre» i Bodø med Halvdan Sivertsen som gudfar.
– «Bre» er sannsynligvis et av verdens raskeste og mest effektive elektriske skip av denne størrelsen, og et resultat av omfattende innovasjonsarbeid. Det er skikkelig stas å døpe «Bre» i Bodø som er omgitt av en verdens vakreste skjærgårder, sier Agnes Árnadóttir daglig reder i Brim Explorer, og legger til:
– Siden «Bre» har hjemmehavn i Bodø, var det helt naturlig å spørre Halvdan Sivertsen om å være gudfar, og vi er veldig stolte over at han takket ja.
De karakteristiske båtene til Brim Explorer er designet for å bringe gjestene nærmere opplevelser på havet, og gjennom formidling om bord øker gjestenes bevissthet rundt viktigheten av å ta vare på havet. Interiøret om bord i MS «Bre» har et stilrent, nordisk preg med ikoniske designlamper, norske møbler detaljer i norsk eik.
Strategisk satsing på Bodø
Brim Explorer satser på naturopplevelser på havet i Bodø, med elektriske nordlysturer, og turer til blant annet Kjerringøy og Saltstraumen.
– Bodø er en destinasjon i vekst, og porten til Nordlands vakre kyst. Med vår langsiktige, strategiske satsing i regionen håper vi å kunne bidra til å styrke aktivitetstilbudet og gjøre destinasjonen enda mer attraktiv, sier Agnes Árnadóttir.
I tillegg til å være en sightseeingbåt er «Bre» reservebåt for Norled i rutene til Gildeskål og Væran. Derfor har MS «Bre» praktiske løsninger som kran og lasterom, for å kunne frakte både last og passasjerer.
Egne elektromotorer
Visjonen til Brim Explorer er å bli verdensledende på utvikling og drift av elektriske turistbåter. De elektriske fremdriftsmotorene er utviklet av datterselskapet Brim Tech. Teknologien er banebrytende i effektivitet og vekt, de to viktigste parameterne for å oppnå elektrifisering av hurtigbåter.
– Elektromotorene gir 1000 kW direkte koblet til propellakslingene uten gir. Dette gir langt lavere vekt, høyere fart og lengre rekkevidde enn sammenliknbare løsninger. I tillegg er motorløsningen tilnærmet vedlikeholdsfri noe som gir vesentlig rimeligere drift. Tilsammen gir vår teknologi raskere overgang til grønnere og mer bærekraftig transport til sjøs, sier Espen Larsen-Hakkebo, teknisk sjef i Brim Explorer.