Skal samarbeida om nytt hybridfartøy til Bodø
Norled har tildelt Brødrene Aa kontrakt for bygging av et nytt hybridelektrisk fartøy som vil få navnet MS «Bre».
Hurtigbåten skal benyttes både som reservefartøy på sambandet Bodø-Væran og Bodø-Gildeskål, og som 100 prosent elektrisk sightseeingbåt i periodene den ikke går inn i ordinære ruter.
- Dette er ett av tre nye miljøfartøy som spesialbygges til sambandet. Norled vil ha en hybridiseringsgrad på 70 prosent elektrisk drift ved operasjon av rutene, noe som vil bidra til å redusere utslippene på sambandet betraktelig, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.
Det er Brim Explorer som vil drifte sightseeingfartøyet i områdene rundt Bodø. MS «Bre» er designet som et moderne og universelt utformet fartøy med god passasjerkomfort og panoramavinduer for optimal utsikt. Det vil være plass til 130 passasjerer, samt bagasje, sykler og kajakker.
Toppfarten vil være rundt 30 knop og lengden på fartøyet er 24 meter. Det vil utrustes med 1,2 MWh med batterier, og en helelektrisk drivlinje med dieseldrevne rekkeviddeforlengere.
-Vi er naturligvis svært glade for kontrakten med Norled om bygging av reservefartøyet til disse rutene. Spesielt gledelig er det at to rederi som vi allerede har et etablert samarbeid med finner sammen på denne måten. Lav vekt og energieffektivitet er avgjørende i møte med lav- og nullutslippskrav og med dette fartøyet får vi demonstrert hvordan et lett byggemateriale som karbonfiber gir fortrinn både ved operasjoner i lav hastighet og som hurtigbåt. Materialet sikrer samtidig lang levetid på båten. Sammen med kombinasjonsdriften rederiene legger opp til gir det god ressursutnyttelse. Alt dette viktige aspekter som er positivt i et bærekraftperspektiv, sier Tor Øyvin Aa daglig leder i Brødrene Aa.
Denne typen samarbeid om en anbudsrute er en veldig god måte å utnytte ressursene bedre på. For både Norled og Brim Explorer er dette en vinn-vinn situasjon, der Norled bygger et fartøy som oppfyller kriteriene til anbudskontrakten, og Brim Explorer får et fleksibelt fartøy som kan tilby utslippsfrie opplevelser i et nytt område i Nord-Norge.
- Bodø er porten til et vakkert område i Nordland som vi gleder oss til å utforske med gjester om bord. Vi tror våre produkter vil være et positivt bidrag til en spennende destinasjon i vekst, sier Agnes Árnadóttir, daglig leder i Brim Explorer.
Les også:
-
Tersan og Tersan Havyard starter stålkutting for Norges største batteriferger
Tersan Shipyard kunngjør den offisielle oppstarten av stålkutting for fire batteridrevne ferger, bestilt av Norled. Dette er et prosjekt for både Tersan Shipyard og Tersan Havyard, da de to verftene samarbeider om sitt første prosjekt.
-
Under en uke til vinneren avsløres
Tirsdag 3. september avsløres hvilket skip juryen i Ship of The Year har kåret til vinner.
-
Skuta har snudd
Brødrene Aa gikk endelig i pluss etter flere krevende år.
-
Brunvoll med propulsjon for fire nye ferger
Brunvoll er valgt til å levere azimuth fremdriftsthrustere og thrusterkontrollsystemer for Norleds fire neste hybridferger. Fartøyene vil betjene rutene mellom Stokkvågen, Lovund og Træna på Helgelandskysten. Fergene er designet av LMG Marin og skal bygges ved Tersan Havyard-verftet.
-
Halvdan Sivertsen blir gudfar for «Bre»
På under fem år har Brim Explorer blitt den største reiselivsaktøren innen båtturisme i nord med hele fem egenutviklede, innovative elektriske- og hybridelektriske fartøy.